Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Archaikuskor
A Kr. e. 6-5. században virágzó kultúra emlékei főképp
templommaradványokból állnak. E kor vívmányai közé tartoznak a férfi
test arányait követő dór és a női test arányait másoló ión oszlopok, de a
templomok oromzatát és falait is ekkor kezdték domborművekkel,
úgynevezett timpanonokkal és frízekkel ékíteni. A kor jelentős alkotásai
közé tartozik az olimpiai Héra-templom, a Héraion, mely i. e. 600 körül
épült dór stílusban. Az archaikus templomnak mára csupán kétlépcsős
alépítménye, lábazati fala és néhány oszlopa maradt fenn.
Klasszikus kor
A Kr. e. 4-5. században fénykorát élő stílusra a harmonikusabb
építésrend jellemző. A korszak újítása volt a korinthoszi oszlopfő is,
az optikai hatásokkal tudatosan számoló építészek lassan a színház
klasszikus formáit is kialakították. A kultúra fejlődésével addig
ismeretlen funkciót betöltő épületek jelentek meg, így a zenei előadások
helyszíneként szolgáló ódeion, a piactér, vagyis az agora, a
testgyakorlás központjaiként a gymnasionok, a versenypályák, vagyis a
stadionok, a theatronoknak nevezett hegyoldalakba vájt és szabadtéri
színházak, valamint a ló- és kocsiversenyek színhelyeként a hippodromok.
Ekkora már a városok is szabályos rend szerint épültek fel, a
városképet a kavicsmozaikkal ékített luxusvillák színezték. Az úthálózat
és a csatornarendszer sem volt ismeretlen fogalom a kor embere számára.
A klasszikus korban épült többek közt az athéniak fellegvára, vagyis az
V. században emelt Akropolisz, a híres delphoi jósda szentélye, és az
Athéné tiszteletére épített, márványból készült Parthenon is.
A hellenizmus kora
Kr. e. 330-300 körül az addig külön létező iskolák és stílusok hirtelen
összeolvadtak. Fellendült a városépítészet, mely új középületeket
tervezésére inspirálta a művészeket. Elsősorban derékszögű úthálózatokat
terveztek ekkor, melyek középpontjában az agora állt. Ekkor jelentek
meg a tanácsházak, a közfürdők, a könyvtárak, az elit magánpalotáinak és
villáinak árnyékában a szegények számára felhúzott bérházak és a
múzeumok, de szintén ekkor épült az első világítótorony és körszínház,
vagyis amphitheatrum is. A hellenizmus korának fő vívmánya mégis az ív, a
boltozat és a kupola megalkotása volt. Bár hirtelen a mozaikművészet is
nagy lendületet kapott. A hellenizmus korának kiemelkedő építményei
közül meg kell említeni a pergamoni fellegvárat, mely mellett a királyi
paloták, kaszárnyák és tárházak is helyt kaptak és az ókor hét
csodájának egyikeként számon tartott halikarnasszoszi Mausszoleumot,
mely Mausszolosz káriai király és felesége hatalmas sírépítményeként
épült Kis-Ázsiában az i. e. 4. század közepén. Az épület sajnos már a
16. században elpusztult részben földrengés, részben egy ostrom
következtében. Az ásatások során csak alapjait és szobrászati díszeinek
egyes töredékeit sikerült feltárniuk a régészeknek.
Római művészet
A római művészet aranykorát vitathatatlanul a görög művészetnek
köszönheti, így nem csoda, hogy építészetében a templomépítészet volt
túlsúlyban. Bár az etruszkoktól is átvettek bizonyos elemeket, így a
donga, a kereszt és a gömb boltozatot, melyeket aztán tovább is
fejlesztettek. Épületeikre ezért az oszlopok és pillérek is jellemzőek.
Átriumos, csarnokszerű lakóházaik elengedhetetlen tartozékát képezte a
medence, ahová egyébként az esővíz is folyt. A római építészet szintén
legendás épületeket hagyott az útókorra, jelesül a Vespasianus és Titus
császárok által emeltetett római Colosseumot, a Pantheont, melynek
padlóját ma is az eredeti márványlapok borítják, vagy említhetnénk akár
Pompei megmaradt épületromjait is. Ugyancsak a kor hatalmas építészeti
létesítményeinek számítottak a városok vízellátását biztosító római
vízvezetékek, melyek közül egyet, mely ma is hídként funkcionál,
miközben legfelső ívsora a vizet vezeti, Nimesben találunk, ez a Pont du
Gard híd.
Ókeresztény építészet
A Római Birodalom területén kialakuló művészeti stílus az első
évszázadokban fejlődött ki, kezdetben párhuzamosan fejlődött a római
antik művészettel. A keresztény művészet igazi fordulópontját
Konstantinus császár 313-ban kelt rendelete jelentette, mely nem csak a
szabad vallásgyakorlást engedélyezte, a bazilikák terjedésének is teret
nyitott. Előtte az üldözött hívők földalatti, sziklába vájt helyeken, a
katakombákban gyülekeztek, ennek falait előbb festményekkel, majd
kőszarkofágokkal, reliefekkel ékítették. Az antik templomokkal szemben a
keresztény templomokban a belső tér kapott hangsúlyt, melyre a kultikus
áldozatbemutatás miatt volt szükség. Így a korinthoszi vagy ión
oszlopokat, melyeket boltív vagy vízszintes gerendázat kötött össze is a
templombelsőkbe száműzték, melyek 3 vagy 5 hajóra osztották a belteret.
A középső hajó mindig magasabb és szélesebb volt a többinél, itt kaptak
helyt az ablakok is és árasztották el természetes fénnyel a templomot. A
bazilika elengedhetetlen tartozéka volt továbbá a fedetlen átrium is a
keresztelőkúttal, ahol a keresztségen még át nem esett hívek várakoztak.
Az ókeresztény templomok sorából kiemelkedik a régi római Szent
Péter-bazilika, és a Santa Maria Maggiore is. Ekkoriban szintén
elterjedt volt a mauzóleum-építészet, melynek egyik kiemelkedő példája a
Ravennában található Theodorik-síremlék. Az emlékmű különlegessége,
hogy kupoláját egyetlen hatalmas kőtömbből faragták ki. Szintén a kor
vívmányai közé tartozott a centrális alaprajz felfedezése és
elterjesztése, melyből a soron következő bizánci építészet is
inspirálódott.
Bizánci építészet
A bizánci esztétika elveit Konstantinápolyban, a Bizánci Birodalom
művészeti életének központjában határozták meg. A bizánci építészet,
mely virágkorát a VI. században élte, a keleti és a görög-római
hagyományokat ötvözte a kereszténység szellemével, szem előtt tartva,
hogy isten földi képviselője nem más mint a császár. Nem vitás tehát,
hogy a művészet az isteni törvénynek lett alávetve. A kor jelszava, akár
a kupolák tökéletesítése is lehetett volna. Az egyházi hatalmat az
impozáns, pillérekkel alátámasztott, kupolás, központi elrendezésű
építmények szimbolizálták, melyekhez egy-egy félkupolával fedett tér is
csatlakozott, amiket újabb, kisebb félkupolákkal bővítettek. Ez
figyelhető meg a bizánci építészet legkiemelkedőbb alkotásán, a VI.
században emelt Szent Bölcsesség templomán, vagyis a Hagia Szophián is.
Szépségét baldachinos oltárai, domborműves szószékei, a kupola arany
hátterű mozaikdíszítésének keleties pompája, a padlózat színes burkolása
is emeli, mely mind-mind a bizánci császár hatalmát, és az isteni
bölcsességet hivatott kifejezni. A bizánci építészet persze annál
magasabbra tört, mintsem, hogy megálljon itt. A fejlődést az egyenlő
szárú görög kereszt alakú kupolás templom jelképezte. A kupolán már
ablakokat is vágtak, melyeken át természetes fényt szüremlett az
időközben keskenyebbé és magasabbá vált épületekbe. Rendkívüli hangsúlyt
kapott a külső térhatás, a falakat jobban tagolták, a felhasznált
építőanyagok is nagyobb változatosságot mutattak. A színes homlokzatok
téglából, kőből és habarcsból építkeztek. A 11.-12. századi bizánci
építészet kimagasló példája a velencei Szent Márk templom. A bizánci
stílus ugyanebben az időben jutott el Oroszországba is, ahol aztán
önálló stílusként élt és fejlődött tovább, melyet a négyzetes alaprajz, a
ferde tető és a kupola fémjelzett. Az orosz reneszánsz bizáncias
szellemű alkotására a Vaszilij Blazsennij-székesegyház szolgáltat kitűnő
példát.
Román stílus
A román stílus, más néven romanika a 10–12. században terjedt el
Európában. A stílus nevében, melyet egy 19. századi francia
művészettörténész, Caumont honosított meg, szereplő román szó a római
tükörfordításaként értelmezendő. A román építészet legmeghatározóbb
épületei közé a templomok és kolostorok tartoztak, melyek a harcos
egyház, a belviszályokkal és külső fenyegetésektől egyaránt sújtott
kereszténység jegyeit tükrözték. Erre utalnak a kor templomainak zömök
formái, vastag falai és lőrésszerű ablakai is. A román stílusú templomok
megőrizték a kora keresztény bazilika hosszanti elrendezését, fő
részeit az előcsarnok, a hosszház, a keresztház, a szentély, a kórus, az
altemplom, a kripta, és a sekrestye képezték. Jellegzetességük közé
tartozott továbbá a kúpos torony és a toronypár is. Az egyetlen
apszisból álló szentélyben kapott helyt az oltár, amit egy magas,
úgynevezett szentélyrekesztővel is elválasztottak. A templomok belsejét
freskókkal vagy mozaikképekkel ékítették. A félköríves záródású ablakok
iker-, vagy rózsaablakok voltak. A romanika újítása volt a bélletes kapu
is, melyet geometrikus és növényi ábrák, esetleg szobrok ékítettek. A
romanika aszketikus típusú, bibliai szenteket, vagy szent királyokat
imitáló szobrait merevség jellemzi, a kor művészei érzelmeket ugyanis
nem ábrázoltak. A sima, csavart, pikkelyes, gyűrűkkel osztott vagy
összecsomózott, gyakran ikeroszlopokat, vagy oszlopkötegeket rajnai vagy
kockafejezetnek nevezett oszlopfőkkel zárták le, melyek nevükhöz híven
kocka alakúak voltak ugyan, alul mégis gömbszerűre csiszolták s faragott
díszítésekkel borították őket. A kockafejezet az idő haladtával redős
és trapézfejezetté alakult, de a román építészet kései emlékeit már
bimbós és leveles kehelyfejezetet díszíti, mely voltaképp már átmenetet
képez a gótikus stílusba. Ezzel szemben az oszloplábazatok az attikai
ión mintát követték. A dongaboltozatot lassan felváltotta a tágasabb
terek létrehozására is alkalmas bordás keresztboltozat. A romanika egyik
kiemelkedő alkotása a jáki templom.
Gótikus stílus
Az olaszok által kezdetben csak barbárnak csúfolt gótika, mely nevét
Giorgo Vasarinak, a híres művészettörténésznek köszönheti, az érett
középkor művészetének egyik irányzata. Értelmezni csak a romanika
segítségével lehet, hisz mindkettő egyazon kulturális közegnek, a
középkori művészetnek megnyilvánulása. A szakemberek a gótikát csak
archeológiai kultúrának fogadják el, hisz emlékei vagy elpusztultak,
vagy a 19. század historizáló műemlékvédelmének estek áldozatul, mint
például a budavári Mátyás-templom. Így a kultúra megértéséhez
elengedhetetlen a szellemi rekonstrukció. A romanika és a gótika
építészetének legszembetűnőbb különbsége az épületek súlyában,
tömörségében, illetve kecsességében mutatkozik meg. A félkörívet
felváltó csúcsívnek köszönhetően ugyanis a gótika könnyű
falszerkezetekkel operált, karcsúbbá váltak a tartóoszlopok, pillérek
is. A teherhordó oszlopok helyére faragott kőcsipkés ablakokat, vagyis
mérműveket vágtak, miáltal az épületek világosabbak, fényesebbek lettek.
A támpillérek az épület külsejére kerültek, melyeken úgynevezett
fiatornyok egyensúlyoztak. A gótika művészei azonban nem elégedtek meg
karcsú templomaikkal, a várakat is elkezdték díszíteni, főleg azok
bejáratai, lovagtermei és kápolnái lettek egyre ékesebbek. E tendencia
persze a polgárok lakóházait sem kímélte, a nemesek részére például,
külön lakótornyokat emeltek. Az építőmesterek többsége még a paloták
köveit is maga faragta. Ugyanebben az időben épültek az első egyetemek
és kollégiumok is. Természetesen a stílus nem volt, nem is lehetett
egységes Európa szerte, minden ország rányomta a maga bélyegét. A Párizs
melletti Saint-Denis-i apátsággal és gyors egymásutánban épülő francia
székesegyházakkal lassan kiforrtak a francia katedrális-gótika
jellegzetességei, melyet aztán a szomszéd országok is magukévá tettek.
Angliában a gótika a 12. század második felétől a 16. század közepéig
tartott, három stílusszakaszra oszlott. 1180 és 1250-ig az átmeneti,
vagy korai angol gótika élte virágkorát, 1250-1360 között az érett vagy
dekoratív gótika, 1360-1550 között pedig a késői vagy függőleges. Utóbbi
1480 utáni változatát nevezik Tudor-stílusnak is. A magasba törő
francia felépítés helyett az angolok a vízszintes terjeszkedést
részesítették előnyben. Spanyolországban a francia mintát követték,
melyet a mór építészet is befolyásolt, hatására mindent elborítottak a
pazar és fényűző díszítések. Itáliában a kezdeti ellenkezéshez híven
csak nehezen honosodott meg a gótika. A templomok felépítése és
szerkezete is egyszerűbbé vált a franciákénál, a vízszintes tagolás
inkább az angol mintát követte. Németország a kiforrott francia gótikát
tette magáévá, bár az helyi vonásokkal is dúsult, gazdagodott. Például
az oldalhajók végéhez egyszerű, sokszögzáródású szentélyeket építettek. A
francia gótika egyik kiemelkedő mesterműve a roppant látványos,
kőcsipkékkel gazdagon díszített Reimsi katedrális is.
Reneszánsz
A reneszánsz nem csupán művelődéstörténeti és művészettörténeti korszak
volt, valódi kulturális mozgalom, mely a középkort lezárandó, valódi
művészeti megújulást hozva söpört végig Európán a 16. században.
Bölcsőjeként a 14. századi Itáliát tartjuk számon. A reneszánsz festőit
és szobrászait legendás alkotásaikkal együtt mindenki fejből citálja,
kicsit mostohább sors jutott viszont a kor építészeinek, akik ugyancsak
maradandót és páratlant alkottak ekkoriban. A festészethez hasonlóan, a
reneszánsz építészetet, melynek legfőbb jellemzője az emberléptékű
harmóniára való törekvés volt, is a klasszikusok inspirálták. Az első
ízben reneszánsz jellegzetességeket mutató épületeket Firenzében
találjuk, közülük is kimagaslik a Filippo Brunelleschi által tervezett
Santo Lorenzo és a Pazzi-kápolna. A reneszánsz építészet azt a
humanista, mélyen emberközpontú filozófiát tükrözte, mely a világosság
és a tiszta elme fényességével szegült szembe a középkor minden
sötétségével és összes boszorkányságával. A művészek törekedtek a
klasszikus antikvitás újjáélesztésére is, melynek kiváló példája a
Ruccelai palota. A kiforrott reneszánsz stílus 1500 körül, a
quattrocentóban bontakozott ki Rómában, a kor méltán leghíresebb
építményének, az eredetileg Donato Bramante tervezte Szent
Péter-bazilika felépülésének köszönhetően. Mint tudjuk a mester halála
után az épületen többek közt Michelangelo is dolgozott. A késő
reneszánsz, vagyis a cinquecento kezdetét 1550-ben a kolosszeum-motívum
megjelenése jelentette. Az épület homlokzatát ekkoriban már két vagy
akár több emelet magasan is oszlopokkal szórták tele.
Barokk stílus
A reneszánszt követő barokk, mely közvetlenül a manierizmusból fejlődött
ki, elődjéhez hasonlóan szintén stílustörténeti korszak és korstílus
volt, mely 1600-tól 1750-ig tartott. A korstílus jelszavai a bonyolult
minták, a pazar díszítés, melyről egyébként olasz nevét a nyakatekert
okoskodást jelentő baroccót is kapta, illetve a monumentalitás voltak.
(Késői ágait, a copfot és a rokokó stílust külön bekezdésben tárgyaljuk
majd.). A barokk bölcsője szintén Itália volt, azonban e stílus minden
ízében különbözött a reneszánsztól, még akkor is, ha annak stílusjegyeit
vette át és fejlesztette tovább. A barokk a teremtés tökéletességét
hivatott kifejezni az emberléptékű világban, ennek számlájára írható
részletekbe menő kidolgozottsága is. Vallásosságából kifolyólag a barokk
építészet legfőbb alkotásai is templomok voltak, melyek páratlan,
olykor már túlzásokba hajszolt díszítettségükkel, aranyozásaikkal,
márványdíszeikkel próbálták elkápráztatni az egyszerű hívőket,
egyszersmind ráébreszteni őket a római katolikus Anyaszentegyház
egyedüli hatalmára és nagyszerűségére. A barokk építészet alapmotívumai
közé tartozott a kedvelt csigavonal, de az addigi geometrikus formákat
szerették egyébként is meghajlítani, legyen szó akár alaprajzokról, akár
homlokzatokról, vagy épületbelsőkről. Úgy hitték, építményeiket egyedül
így tehetik földön túlivá és mozgalmassá. A barokk építészek kedvelt
módszerei közé tartozott az illúziókeltés is, a teret díszítményeikkel,
festményeikkel növelték meg. Ékes példája ennek a templomok
homlokzatának volutája, mely a tornyot hullámvonalban köti össze a
főhajóval, azt sejtetve, hogy még mögötte is tart az épület. A kor
palotái sem maradtak mentek a díszítésektől, gyakran bírtak mennyezetre
festett kupolabelsővel, bár toronnyal nem rendelkeztek. Az illúziókeltés
nagymesterei szívesen építettek tükörtermeket is, melyek végtelenek
mutatták a királyi, főudvari kastélyok belterét. Ennek egyik ekletáns
példája a Versailles-i kastély pompás Tükörgalériája.
Rokokó
A barokk késői, monumentalitását vesztett változata, mely
díszítőstílusként vált ismertté, olyannyira, hogy önmagában álló rokokó
építészet nem is létezik, a 18. század folyamán, kivált a XV. Lajos
alatti Franciaországban és Németországban terjedt el. Neve a rocaille
szóból származik, mely kagylót jelent. A kor épületei és patkóalakú
lakóházai kívülről klasszikus szigorúságot és józanságot tükröznek. Az
építmények belterének díszítése viszont minden szilárd formát felold
többszörösen hajlított, cifra görbéivel. Az ornamentika közkedvelt
motívumai a csigák és kagylók, a különböző növényi részek, főképp
folyondárok és virágok, melyek aszimmetrikus elrendezést kapnak. A
homlokzaton akár kövér angyalfigurák, úgynevezett puttók is
megjelenhetnek. A stílus legmeghatározóbb épületei a würzburgi érseki
palota mellett az ugyancsak würzburgi Sólyom-ház, de példaként
hozhatnánk fel a volt Fehérkereszt Vendégfogadót is, mely a budapesti
Batthyány téren állt.
Copf
A copf, vagyis a klasszicizáló későbarokk stílus a 18. század utolsó
évtizedeiben terjedt el Közép-Európában. Akárcsak a rokokó, ahogy neve
is jelzi, a barokk egyik késői ága, mely egyes elemeiben már a
klasszicizmust előlegzi. Magyarországon a copfstílus számos remekműve
fennmaradt, közülük csak néhány a Fellner Jakab tervezte Egri Líceum, a
Veszprémi Vár tűztornya, vagy a székesfehérvári Püspöki palota.
Klasszicizmus
A barokk után következő nagy stílustörténeti korszak és korstílus a 18.
század második felétől a 19. század közepéig uralta a közgondolkodást és
a művészeteket. Nevét, az osztályt jelentő, latin classicus szóról
kapta. A klasszicizmus célkitűzése volt, hogy művészei elé az ókori
görög-római alkotásokban megvalósuló eseményeket, szabályokat,
hagyományokat állítsa kívánatos és egyúttal követendő példának. Így a
mesteremberek a világ minden tájáról Rómába sereglettek tanulmányozni az
ókori világ fennmaradt kincseit. Lelkesedésüket csak fokozni tudták az
1750-es években kezdődő ásatások, melyek a dél-itáliai romvárosokat,
Pompeiit és Herculaneumot tárták fel. Bár a klasszicizmus őshazája
szintén Róma volt, a korstílus a legkimagaslóbb fejlődést mégis
Frankhonban produkálta. Winckelmann esztétikája, mely kifejtette, hogy
csak egyetlen művészi szépség van, az ókori művészet vívmányaként
becsben tartott mérték, szimmetria, rend és egyszerűség szinte dogmává
érett ekkoriban. Nem csoda hát, hogy a barokk és rokokó mozgalmasságát, a
klasszicisták fennkölt és harmonikus szépségideálja váltotta fel. A
szellemi hátteret Winckelmann munkássága mellett a felvilágosodás kori
polgári kultúra adta, mely a jelenségek ésszerű magyarázatán túl, minden
körülmények közt az egyszerűségre törekedett. Hogy a klasszicizmus
végül a mindennapi életben is gyökeret verhetett a francia forradalomnak
és vezetőinek tudható be, akiknek eszménye a görög demokrácia volt. A
napóleoni klasszicizmusban, melyet más néven empire stílusnak is
nevezünk, a nők ruhájától kezdve a bútorkészítésig bezárólag minden az
antik kultúrának rendelődött alá. Maradandót a korstílus mégis az
építészetben alkotott, elterjedésének a 19. századi gazdasági fejlődés
is kedvezett. Egyre több lett a polgári megrendelő, akiknek a stílus
puritánsága, áttekinthető alaprajza és térelosztása éppen megfelelt. A
szigorú arányok mellett a klasszicizmusra a rokokó ellentétjeként az
egyenes vonalak voltak jellemzőek. Az épületeket antik jellegű
díszítményekkel, oszlopokkal, timpanonokkal látták el. Ekkor emelték az
első, soklakásos városi bérházakat, melyek megjelenése még palotaszerű
volt. A templomok Európa szerte az antik templomok mintáját követték, de
még a tőzsdepaloták, múzeumok, színházak esetén is az antik alkotások
váltak irányadóvá. Ez idő tájt épült Párizsban a római Panteon mása, a
Zeusz athéni szentélyét imitáló Madeleine-templom, de a római diadalívek
mintájára szintén ekkor emelték a Carousellt és a Place de Gaulle téri
Diadalívet is. Klasszicista stílusban épült a szentpétervári Izsák
székesegyház, a londoni British Múzeum, a washingtoni Capitolium, de még
a mi Nemzeti Múzeumunk is a debreceni Református Nagytemplommal
egyetemben.
Romantika
A 18. század végén kialakuló romantika, mely virágkorát a rákövetkező
század első felében élte az utolsó egységes korstílus, mely több
művészeti ágban is képes volt éreztetni hatását. A 19. század második
felét már a későromantika és a romantikából burjánzó különféle
irányzatok, az eklektika és historizmus uralták. A korstílus végét
gyakran a híres francia festő, Eugéne Delacroix halálának időpontjával
jelölik. A romantika építészetében elsőként a neogótika jutott
kulcsszerephez, melyet egy múltba vágyó angol nemes, Horace Walpole
hívott létre, mikor a gótika elemeiből építkezve felépítette Stawberry
Hill névre keresztelt kastélyát. A Charles Barry tervezte londoni
parlament és a híres Tower Bridge is neogótikus stílusban épült,
Magyarországon Ybl Miklós alkotása, a fóti templom képviseli azt. A
gótika után a barokk, a romanika és a reneszánsz elemei kerültek
leporolásra. Újra felfedezték őket, megalkotva a neostílusok kiterjedt
családját, úgyis, mint a neoreneszánszt, a neorománt, a neobarokkot.
Tulajdonképp a 19. század második felének építészete, a historizmus és
az eklektika, is ezekből a neostílusokból táplálkozik. A romantika egy
másik irányzata előbb az indiai és közel-keleti, majd a bizánci és a mór
elemeket vegyítette. Magyarországon ez utóbbit a Vigadó építésze, Feszl
Frigyes képviselte. A vasvázas építészet, mely majd az eklektikára lesz
igazán jellemző, egyelőre kuriózumként ugyan, de már a század közepén
megjelent. A modern építészet előfutárainak ekletáns példái közé nemcsak
az 1880-as években emelt Eiffel-torony tartozik, Joseph Paxton
öntöttvasból és üvegből álló londoni kristálypalotája is, melyet
tervezője az 1851-es világkiállításra álmodott meg.
Historizmus/Eklektika
A romantikában gyökeredző historizmus, mely voltaképp történetiséget
jelent, az elmúlt korok stílusainak utánzását és újraélesztését tűzte ki
művészi feladatául, ennyiben tehát megegyezett a klasszicizmussal. A
művészettörténeti korszak a 19. század második felében bontakozott ki
Európában és Amerikában. A neostílusok keveredésével megszületett a
historizmustól elválaszthatatlan eklektika is, melyet akkoriban külön
irányzatként tartottak számon. Bár a rendszerváltás előtti
Magyarországon egybehangzóan az eklektika kifejezést használták, nyíltan
becsmérlő értelemben. Mint annyi minden egyéb, a historizmus fogalma is
csak a rendszerváltást követően került pontos meghatározásra.
Historizmus/Eklektika Magyarországon
Magyarország késő 19. századi építészete a kései romantikával és az
eklektikával összefonódva igen sajátos képet mutat. A városiasodás
folyamata már az 1867-es kiegyezést követően megindult, Pest, Buda és
Óbuda 1873-as egyesítésével pedig az útvonalak szabályozása is kezdetét
vette. A városi villák és bérpaloták ebben az időszakban méregdrágák
voltak, minden luxussal felszerelve (luxus alatt persze ne jacuzzira és
plazmatévére gondoljunk, istállóra, kocsiszínre, és az emeletenként
elhelyezett angol vécére). Ugyanakkor különös gondot fordítottak az
épületek szintezésére, az alsó emeletek tágas helyiségeikkel,
kovácsoltvas erkélyeikkel a dzsentrirétegé voltak, míg a felsőbb,
kevésbé jó adottságokkal rendelkező szinteken a szegényebb rétegek
osztoztak. Az igazi villák zöme az Andrássy út külső szakaszán épült.
Ebben az időben a munkáslakóház fogalma sem volt idegen a kor emberétől.
Ezeket általában a MÁV építette alkalmazottjai elszállásolására. A kor
keresztény templomai eklektikus stílusjegyeket tükröztek, az egyre
gyarapodó számban megjelenő kórházak és kulturális létesítmények
pavilonos formát öltöttek. A századforduló előtt számos bank és
hitelintézet épült a város előkelő terein, de a Nyugati és Keleti
Pályaudvar is ekkor nyitotta meg kapuit. Ami ennél is fontosabb ekkor
írtak ki pályázatot az állandó Országház megépítésére, melyen végül
Steindl Imre neogótikus terve győzedelmeskedett. Az építkezéseket
1885-ben kezdték, s noha az épület csak 1904-ben tündökölhetett teljes
pompájában, 1902-ben már használták. Kétségtelen tény, hogy Budapest
ebben az időszakban fejlődött világvárossá, a fent említetteken túl, Ybl
Miklós tervei alapján ekkor épült a Szent István bazilika és az
Operaház is. A késő eklektika átnyúlt még a 20. századba is, a korszak
két nagy építésze a Néprajzi Múzeum tervezőjeként elhíresült Hauszmann
Alajos és a Városligeti Vajdahunyadvár, illetve Mezőgazdasági Múzeum
megálmodója, Alpár Ignác volt.
Historizmus/Eklektika külföldön
Természetesen az eklektika Nyugat-Európa építészetére is rányomta
bélyegét, sokan már a londoni Parlamentet is idesorolják, ám a párizsi
Sacré Coeur és az Opera, vagy Rómában II. Viktor Emánuel síremléke már
vitathatatlanul idetartozik. A korszak építészetére jellemző a
vasszerkezetek egyre nyíltabb felhasználása is.
Szecesszió
A 90-es évektől az első világháborúig uralkodó szecessziós irányzat a
historizálás ellenében lépett fel a századforduló tájékán. A szecesszió
az antik eredetű díszítést elvetve növényi elemekből, burjánzó indákból
és kacsokból alakította ki sajátos díszítőrendszerét. A korábbi épületek
vízszintes párkányai hullámformát öltöttek kerülve a megvetett, merev
párhuzamosságot. A szecessziót, mely aztán minden országban
különbözőképp fejtette ki üdvözítő hatását (erre utal egyébként
változatos elnevezése is, melyről kicsivel később ejtünk szót), afféle
úttörőnek is tekinthetjük, mely szabad jelzést adott a modern
törekvéseknek. Egyesek az avantgárd legősibb fázisát tisztelték benne.
Korszakalkotó jelentősége továbbá, hogy az épületek és azok
berendezésének azonos stílusban való megtervezésére törekedett, nem
kultiválta a neostílusok zagyva egyvelegét. Míg az Osztrák-Magyar
Monarchiában a Sezession szó terjedt el a szecesszió jelölésére,
Franciaországban új művészetnek, azaz Art Nouveaunek nevezték, s bár ma
az angolok is így hívják, Nagy-Britanniában kezdetben a modern stílus,
vagyis a modern style volt a hivatalos neve. Németországban a
„Fiatalság” című folyóirat után a Jugendstil és a „hullámstílust”
jelentő Wellenstil használata terjedt el, Spanyolországban a
Modernismoé, Olaszországban a virágos stílusé, a stile floreale-é, az
USA-ban pedig a Tiffany style-é. Míg az osztrák szecessziót a Bécsi
Iskola mesterei határozták meg, kivált Otto Wagner, a bécsi szecesszió
vezető építészmestere, akinek többek közt a bécsi Majolikahaus őrzi
kéznyomát, a spanyol modernismo mestere kétségkívül Antoni Gaudí volt. A
katalán mester legmeghatározóbb épülete közé tartozik a híres Sagrada
Família, a Güell park, a Casa Milà és a barcelonai Casa Batlló is. Az
angol szecessziós építészet mestereként, a Glasgow-i
Művészeti Iskola megépítőjét, Charles Rennie Mackintosht szokták
tekinteni, a belgák pedig Victor Hortára, a brüsszeli Maison Solvay, a
Palais d’Aubecq és a Tassel–ház megépítőjére voksolnak. A francia
szecessziós építészetet két jelentős alkotó képviseli, Hector Guimard,
akinek a párizsiak metrójukat köszönhetik és Émile André, akit csak a
Nancy Iskola képviselőjeként emlegetnek. A németek August Endellre, a
müncheni Elvira Haus szülőatyjára büszkék, nekünk magyaroknak pedig
Lechner Ödönre, az Iparművészeti Múzeum megalkotójára és a stílus magyar
irányzatának kezdeményezőjére illik emlékeznünk, valamint Quittner
Zsigmondra és a Vágó-fivérekre a Gresham Palotáért, Kós Károlyra a
kolozsvári Kakas templomért. Az új stílus hamarosan az úri középosztály
körében is követőkre lelt, így Temesváron, Marosvásárhelyt,
Kiskunfélegyházán, Kecskeméten, Tiszakécskén és Kiskunhalason ma is
számos szecessziós lakóházat találunk.
Bauhaus
A 20. századi Bauhaus nem csupán építészeti, iparművészeti iskola is
volt, melynek alapítója a később Hitler fasizmusa elől Amerikába
emigráló Walter Gropius volt, tanárai pedig olyan nagyságok mint
Kandinszkij, Klee, vagy a magyar származású Moholy-Nagy László, aki nem
mellesleg Chicagóban alapította meg az Új Bauhaust. A stílus szintén
magyar követői közé tartozott Molnár Farkas és Breuer Marcell is. A
Bauhaus-iskola fogalmazta és hirdette meg első ízben a modern,
funkcionalista építészet elveit, mely sajátossága volt, hogy az épület
rendeltetésébőlt indul ki, vagyis annak rendelte alá mind az alaprajzot,
mind a szerkezeti elrendezést. A Bauhaus irányzata elfogadta továbbá a
művészi alkotás eszközeként a gépet, és nem becsülte alá az ipar és a
technológia fontosságát sem. A funkcionalizmus fogalmához kapcsolódott a
konstruktivizmus elve, mely a formai kiképzésre vonatkozott. A stílus
művészeinek csak olyan formai megoldásokat szabadott alkalmazniuk, ami a
konstrukcióból, vagyis magából a szerkezetből következett. Ezt ékesen
mutatja a Bauhaus dísztelen székháza is. A konstruktivista modern
építészet az esztétikai hatást nem a díszítőelemek használatával
próbálta elérni, mint például, korábban a szecesszió, a tömbök
arányaira, a vonalak ritmusára, összhangjára épített, az anyagok
felületi szépségeit hangsúlyozta és igyekezett harmonikus színeket
használni. A modern esztétika elveivé tehát a célszerűség és az
anyagszerűség váltak. A konstruktivizmus követői így a szecesszió
híveihez hasonlóan a berendezés egészét igyekeztek az épület külsővel
szinkronba hozni. A konstruktivizmus magyar példájaként a Központi
Orvostudományi Kutatóintézetet említhetnénk.
Organikus, vagy szerves építészet
Bár a funkcionalizmus gyökereiből nőtt ki, ha mondhatjuk így, az
organikus építészet egy lépcsővel még feljebb lépett. Kialakulása az
építészet nélküli építészetben kezdődött, a kifejezést Frank Lloyd
Wright használta elsőként saját munkáira. Az irányzat követői olyannyira
a természetességre helyezték a hangsúlyt, hogy épületeikkel is azt a
hatást szerették volna kelteni, mintha az egyenesen a természetből nőtt
volna ki. A mesterséges alkotásnak harmonikus egységet kellett alkotnia
környezetével, így a felhasznált anyagokra, az épület méretére,
alakjára, de még gondolatiságára is hatványozottan odafigyeltek. A
szerves építészetnek mindezeken felül még regionálisnak is kellett
lennie, így igazodnia volt muszáj a hely „szelleméhez”, kötődnie kellett
a település és a nemzet hagyományaihoz, funkcionalista gyökereinek
köszönhetően pedig még az egyetemességhez is. Egyedül a hatalomhoz nem
lehetett köze. Bár a szerves építészetnek létezik egy másik értelmezése
is, mely szerint hozzátartoznának a legrégebbi építmények és a mai
primitív társadalmak lakóépületei is, mi a fentebbi meghatározást
vesszük alapul. A szerves építészet másik kulcsfontosságú meghatározója
volt, hogy nem épület, hanem ember centrikusnak tekintették. A stílus
építészeinek mindig a minimumra kellett törekedniük, például minimális
szerkezetekkel fedni le a nagy tereket. Így aztán lakóépületeik,
melyeket előszeretettel neveztek hajléknak is, hajlított és íves
felületeket kaptak. Az irányzat jeles képviselői voltak többek közt
Alvar Aalto, Rudolf Steiner, Friedensreich Hundertwasser, de egyesek még
Gaudit is idesorolják. A magyarországi szerves építészet legfőképp a
magyar népi építészet elemeiből merített. Utóbbi jeles képviselőjeként
említhetjük Makovecz Imrét, akinek a makói Hagymaházat, vagy a
Csíkszeredai templomot is köszönhetjük.
Bioépítészet
Tulajdonképpen a szerves építészethez tartoznak a napjainkban divatos,
úgynevezett bio- vagy ökoházak is, melyeket főleg Svájcban találunk szép
számmal. A bioépítészet kifejezés nem mást takar mint a természetes
anyagokkal történő építkezést. Kialakulása a Föld népességének egyre
növekvőbb ütemű gyarapodására vezethető vissza, melynek hatására a
fogyasztás mértéke is emelkedik a termelés növelésének szükségességét
okozva. A véges természeti kincsek felélésén túl, elég csak korunk
pazarló energiafelhasználásra gondolnunk, de említhetnék akár a fokozott
hulladéktermelést, vagy a káros anyagok kibocsátásának emelkedését,
egyszóval magát az urbanizációt is. Az alternatív energiaforrásokat
használó, napkollektoros, sövénytetős, de mindenképp méregdrága (bár
hosszútávon kifizetődő) bioházak nemcsak a globális felmelegedés
problémáját orvosolhatják, a fent felsorolt kihívásokra mind megoldást
nyújthatnak. A legújabb kutatások már fatörzsből kialakított,
úgynevezett lélegző, odúszerű bioházak létrehozásán kísérleteznek,
melyeknél a természet és a „mesterséges” építmény tökéletes szimbiózisa
valósulna meg. A designos külsővel rendelkező bioodúnak minden előnye és
pozitív tulajdonsága mellett, azért a térelosztással például még nem
sikerült teljesen megbirkóznia. A társas lénynek kikiáltott ember
ugyanis elég valószínűtlen, hogy élethosszig tartó magányra rendezkedne
be egyszemélyes odújában. Konklúzióként levonhatjuk tehát, hogy bár az
ökoházaknak mindenképp van jövőjük, nem biztos, hogy az extrémitások is
élet-, működőképesek lehetnek.
Végezetül a 21. század építészetéről azt is meg kell állapítanunk, hogy sem egységes építészeti korstílus, sem építészeti stílusok nem jellemzik. Leginkább az egyes irányzatok keveredése, vagy egymás mellett élése figyelhető meg korunkban.
Forrás: http://szallashelyek-utazas.info
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
155 éves a budai Váralagút
Egy kastély újjászületése
A magyar Eiffel-torony és az eredeti torony magyar építője
Építészeti stílusok