Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1857-ben készült el teljes egészében a budapesti Várhegy-alagút, vagy budai Váralagút – vagy a köznyelvben egyszerűen csak Alagút. 350 méter hosszú és a Lánchíd budai hídfőjét (Clark Ádám tér) köti össze a Krisztinavárossal.
Keleti
kapuzata eklektikusan klasszicizáló stílusban épült. Nyugati kapuja a
háború alatt elpusztult, ezt 1949-ben újraépítették. 1837-ben Novák
Dániel mérnök tett javaslatot arra, hogy Pestet és Budát egy alagúttal
kössék össze.
Jókai Mór így írt az alagút építésének ötletéről
1847-ben: „A budai várhegy keresztülfuratik, éppen a Lánchíddal
szemközt, ezentúl a Krisztina városba egyenes úton fogunk juthatni. A
dolog több mint bizonyos, a terv kész, az egylet megalakult, a kivitel
gyerekség. A kiállítás ragyogó, a Tunnel mesésfényű leend, oldalt pompás
kirakatok, boltok, minden készen van, csupán az nincs még elhatározva,
hogy kívülről kezdjenek-e el hozzá, vagy belülről.”
W. T. Clark
mérte fel a terepet, valamint az első tervek is tőle származnak. Ám a
végleges terveket Clark Ádám készítette, aki az építkezést is
irányította. Ők csak névrokonok voltak. Az eleinte felhőtlen viszonyuk
végül megromlott és ellenségeskedéshez vezetett.
Ürményi
József volt alnádor szervezte újjá az alagútépítő társaságot – addig
ostromolta szakadatlanul az udvart beadványaival, míg az végül megadta
az engedélyt az kivitelezésre. Ferenc József 800 mázsa lőport adott az
építkezéshez, cserébe pedig a hadsereg szabadon járhatott át a
létesítményen.
A próbaalagutat 1853-ban nyitották meg, ekkor ért
össze a két fúróbrigád. 1856. március 6-ára a gyalogosok számára az
alagutat átjárhatóvá tették. Az emberek még a bányafák alatt, nagy
zajban és gyakran hatalmas porban, juthattak át rajta, ekkor még ingyen.
A
Várhegyet hét és fél hónap leforgása alatt fúrták át 9,5 méter
szélesen, és 349,66 méter hosszan. A középen csupán 7,83 méteres
magasság a világítás érdekében a bejáratokig 10,6 méterre nő. Bent ennek
ellenére is szükség volt gázlámpákra.
Az
Alagút 1,8 százalékkal, 6,1 métert lejt a Duna felé, ami a
vízelvezetést megoldja. A 82–100 cm vastag patkó alakú téglaboltozatot
később csempével borították, a kifejtett követ pedig eladták a dunai
rakpart építéséhez.
A klasszicista keleti homlokzatot Clark, a
romantikus nyugati kaput Frey Lajos tervezte. A teljes munka 524 ezer
forintot tett ki.
1857. április 30-án a kocsiforgalom számára is
megnyitották az alagutat, bár ekkor a kapuzatok még nem voltak készen.
Ettől a naptól kezdve minden áthaladónak kellett fizetnie. A gyalogosok
egy krajcárt, az egylovas kocsik tulajdonosai három, a kétlovas kocsik
tulajdonosai pedig hat krajcárt voltak kötelesek adni a vámszedőnek. Még
ezen kis összegekből is szép jövedelem folyt be, az első két hónapban
5968 forinttal gazdagította a tulajdonosokat.
A jómódú pesti és
budai polgárok körében egyhamar divattá vált a Várhegy alatti
átkocsizás. De mások is szívesen keresték fel az alagutat, főleg
estefelé, amikor a gázlámpák a környéket is ragyogó fénnyel árasztották
el.
A
századfordulón áttértek a gázvilágításra, majd 1915-től a
villanyvilágításra. 1918-ban az áthaladásért kötelezően fizetendő díjat
eltörölték, majd 1919-ben az úttestet eredetileg borító fakockákat
kiskockakőre cserélték.
1944-ben a német SS és a nyilasok az
Alagútban harcálláspontot rendeztek be, melyhez a Szent György téri
aknát is felhasználták. A háborúban az építmény megsérült,
helyreállítására 1949-ben került sor.
A nyugati kaput Benkhard Ágost
tervei után rekonstruálták. Ekkor aszfaltozták le az utat, valamint a 6
méteres útpályát 6,90 méterre szélesítették az északi járda
megszüntetésével.
1973-ban az alagutat Buda, Pest és Óbuda egyesítésének centenáriumára felújították és korszerűsítették: 9 cm vastag acélbetétes torkrét (lövellt) vízzáró betonréteggel, üvegmozaik-burkolattal, új szellőző berendezéssel látták el, utóbbi középen, a párhuzamos tárón át percenként 2600 köbméter levegőt nyom ki, mivel a gépjárművek már-már elviselhetetlenné tették a lélegzést odabent. A rétegvíz elvezetésére csőhálózatot építettek ki.
Forrás:http://richpoi.com/cikkek/kultura
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Egy kastély újjászületése
A magyar Eiffel-torony és az eredeti torony magyar építője
Építészeti stílusok
Építészeti stílusok 2. rész