Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Tetőlécekből készült az Eiffel-torony magyar verziója. Vida
Sándor, aki egyébként tetőfedő-mester, gondolt egyet, és két hét alatt
megépítette háza előtt a saját kis Eiffel-tornyát. Ami nem is olyan
kicsi, hat méter magas lett. De tudtak-e arról, hogy az eredeti
Eiffel-toronynak volt magyar építésze is, aki Gustave Eiffel egyik
legjobb barátja volt?
Vida
Sándor egy nap arra ébredt, kellene neki egy Eiffel-torony. Az
ezermester még sohasem járt Párizsban, A világ 100 csodája című könyvet
lapozgatva jutott eszébe, hogy lemásolná a franciák 322 méter magas
szimbólumát.
Az eredetileg hentesként végzett tetőfedő mester
rajong a fáért. Készített ő már hintaágyat és kerekes kutat is, most
viszont ennél nagyobb fába vágta a fejszéjét. Debrecen-Martinkai háza
előtt hat méter magas tornyot ácsolt tetőlécekből, ami párizsi
Eiffel-torony pontos, méretarányos mása. Mindez mindössze 30 ezer
forintból készült el, és a mesternek 120 munkaórájába került.
Hogy
a hatás teljes legyen, a fát bronzfestékkel kente le, a torony tetejére
pedig gázlámpa került, ami éjszaka messziről is jól látszik. A mester
most azt tervezi, hogy a hortobágyi Kilenclyukú hidat is lemásolja, csak
épp egy közeli patak fölé építi meg.
Az
eredeti Eiffel-torony egyébként a New York-i Chrysler Building 1930-as
felépítéséig a világ legmagasabb épülete volt. Az 1889. évi
világkiállításra készült, és az eredeti tervek szerint a kiállítás után
lebontották volna, de akkora sikert aratott, hogy a mai napig a helyén
áll.
Igaz, sok francia nem szereti, de legalább ennyien rajonganak
érte. A második világháborúban a németek fegyvereket akartak belőle
készíteni, előtte pedig 1925-ben kétszer is "eladta" egy szélhámos
ócskavasként. Hányattatott sorsa ellenére az „Öreg Hölgy” a világ egyik
leghíresebb épületeként vonult be a történelembe.
Az Eiffel-torony magyar építésze
Az
első világháború utolsó éveiben peckes, kackiás idősebb férfi vonult
végig naponta a budapesti belváros utcáin. Már szép, lelkes arca, ősz
haja és egyenes tartása miatt is megnézte mindenki; feltűnő jelenség
volt az alacsony öregúr. Amint kezében örökké füstölgő cigarettájával
vagy szivarjával végigment a napsütötte fővárosi utcákon, a délelőtti
sétáló vagy dolga után futkosó közönségből sokan felismerték és
megfordultak utána: - Nézd csak, Feketeházy, az Eiffel-torony építője!
Feketeházy mérnök szerencséje
Igen, az emberek nem tévedtek. Feketéházy János, a híres magyar mérnök, valóban Eiffel mérnök jobbkeze volt a világhírű torony építésénél. 1842-ben született. Mint kisgyermek, emlékeibe szívódott a szabadságharc, minden véres izgalma. Haláláig nem tudta ezeket az emlékeket elfelejteni. Később, a Bach-korszak alatt jó eredménnyel elvégezte a magasabb tanulmányokat, majd mérnök lett.
Különösen a
hídépítés, a vasszerkezetek konstruálása érdekelte. Az idevonatkozó
irodalmat böngészte éjjel-nappal. Mint fiatal férfi, külföldi
tanulmányútra indult és elérkezett a Világ Fővárosába, Párizsba. Itt
csinálta meg szerencséjét. Megismerkedett ugyanis Eiffel Gusztávval, a
világhíres francia mérnökkel.
A Nagy Torony megépül
Ekkoriban, 1889-ben, a franciák hatalmas világkiállítás rendelésére készültek. Ekkor, az évtizedekig tartó, különböző európai háborúskodások után, ébredtek rá végre az emberek, hogy a kultúra és a boldogság útja a nemzetek közötti összetartás és megértés. A különböző fővárosokban megrendezett, nagy világkiállítások is ezt a célt szolgálták. Az első ilyen nagy világkiállítást - éppen a világ legtávolabbi sarkában, - Ausztráliában rendezték.
Ez volt a világhírű sydney-i világkiállítás, az angol Lord Luftos főrendezésében. Magyarország is részt vett ezen és a magyar diplomáciai kiküldött éppen e sorok írójának nagyapja volt. 1889-ben aztán a franciák rá akartak licitálni az angolokra és valami egészen nagyot óhajtottak alkotni. Így született meg a 300 méter magas vasszerkezetű Eiffel-torony.
A Mars-mezőn áll; 676 négyzetméter magyar építésze területet foglal el maga a négylábú torony alapzata. Ma már persze rádió állomás áll az egykor csupán kilátótoronynak épült szerkezet tetején. Innen szemlélte meg Adolf Hitler is Párizst, amikor a várost a franciák 1940-ben fel adták.
Az Eiffel-torony megépítésében volt első munkatársa Gustave Eiffel mérnöknek Feketeházy János. Hosszú ideig tartottak a munkálatok; Feketeházy később hazatért és itthon is folytatta remek mérnöki tudásával építőmunkáját. A Szabadság-híd (akkoriban: Ferencz József-híd) vasszerkezetét is ő építette. Hatalmas alkotás volt ez az akkori idők technikai teljesítményeihez képest.
1923-ban meghalt Feketeháxy nagy francia barátja, Eiffel mérnök. Az aggastyán Eiffel közel száz esztendős volt, éppen tíz évvel idősebb, mint annyi francia kitüntetést kapott hűséges magyar barátja.
A zseniális magyar
mérnök 1927-ben, négy esztendő múlva követte a halálba francia barátját.
Az akkori szegénység, az inflációs idők rohanása, a vesztett háború
utáni nehéz országépítés közepette az ország alig emlékezett meg nagy
fia haláláról. A későbbi évek kutatómunkájának kellett elérkeznie, hogy
Feketeházy János, az Eiffel-torony magyar építőmérnöke, megkapja első
márványtábláját.
Feketeházy egyéb mérnöki munkái
Az összes 1912 előtt, a Magyar Királyi Államvasutak által épített vasúti híd
A Fővámház (ma Budapesti Corvinus Egyetem) tetőszerkezete (1870-74)
Az első Összekötő vasúti híd a Dunán, Budapesten (1873–76)
A fiumei forgóhíd
A Keleti pályaudvar tetőszerkezete (1884)
Az operaház tetőszerkezete (1884)
A szolnoki vasúti Tisza-híd
A szegedi közúti Tisza-híd
Az Komárom és Révkomárom közötti Erzsébet híd (1891–1892)
Az Esztergom és Párkány közötti Mária Valéria híd (1893–1895)
A budapesti Ferenc József híd (mai neve Szabadság híd) (1894–1896)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
155 éves a budai Váralagút
Egy kastély újjászületése
Építészeti stílusok
Építészeti stílusok 2. rész