Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Virágvasárnap
A Biblia elmondja, hogy
Jézust utolsó útja Jeruzsálembe vezette. A nép örömujjongása
közt vonult be a városba, pálmaágakat, virágokat hintettek a
lába elé. Innen a virágvasárnap elnevezés.
Hazánkban
virágvasárnapi szokás volt a kiszehajtás. Néhány palóc faluban
még az 1950-es években élt a szokás. Lényege: egy női ruhába
öltöztetett szalmabábut körülhordtak, majd elpusztították,
vízbe dobták, vagy elégették. Szomszédaink ezt a bábut egyaránt
tekinthették a halál vagy a tél megszemélyesítésének.
Hazánkban szintén mágikus rítusnak tartották a kiszehajtást, a
hozzá fűződő ének azonban inkább tréfás jellegű, s arra
utal, hogy vége a böjtnek, kiviszik a böjti ételeket, és
behozzák újra a zsíros ételeket, a sonkát: "Haj, ki kisze,
haj! Jöjj be, sódar, jöjj!".
A Nyitra-vidéki magyar
falvakban a kisze hajtása után következett a villőzés. A leányok
feldíszített fűzfaágakkal jártak házról házra, itt tehát a
szokás közvetetten a tél kivitelére, a tavasz behozatalára is
utalt.
Húsvét
Húsvét két
legnépszerűbb szokása az öntözés
és a tojásfestés. Mindkét szokást falu és város a mai napig
gyakorolja, népszerűségük nem látszik csökkeni. A különbség
az, hogy míg régen a kútból húzott vízzel öntötték le a
leányokat, ma már falun is szagos vízzel locsolnak. A locsolás
helyett néhány észak- és nyugat-magyarországi faluban húsvétkor
vesszőzést találunk. A locsolás és a vesszőzés egyaránt a
jelképes termékenyítést és a rituális megtisztítást
célozza.
Régi szokás a tojásfestés és a tojásokkal
kapcsolatos játék. A tojásfestés az asszonyok, lányok dolga.
Legegyszerűbb módja, hogy a tojás felületét levéllel burkolják
be, s úgy teszik a festékbe; utána a csipkézett levél helye
világos színű marad. Régebben házi festékanyagokat használtak:
hagymalevél, zöld dióhéj főzetét, vadkörte- vagy vadalma
héját, gubacsot stb. A tojások "írásának"
legismertebb módja az, hogy viaszt olvasztanak meg, s a folyékony
viasszal a tojás héjára írják a kívánt mintákat. Ha a viasz
megaludt, a tojást a festékbe teszik. A színes tojásról a viaszt
letörlik, s a helye sárgásfehér marad. Ezt esetleg másfajta
színnel színezik. Karcolással készülnek a vakart vagy kotort
tojások; a díszítőmotívumokat éles szerszámmal kotorják a
tojásra. Még nagyobb ügyességet kíván a patkolt tojások
készítése.
Húsvéti szokás volt Erdélyben a kakaslövés is.
Régen élő kakasra lövöldöztek régies íjjal és nyilvesszővel,
újabban már csak festett céltáblára. A célba lövést tréfás
rigmus kíséri. Először perbe fogják a kakast, majd elmondják a
kakas búcsúztatóját. Ha a nyíl pontosan a kakas szívébe
fúródik, véget ér a játék. A szokást kakasvacsora fejezi be.
A
szokások másik csoportja egyházi rítusból vált népszokássá.
Már a XII. században a nagyszombati szertartáshoz tartozott a
tűzszentelés, a katolikus falvakban szokás volt az ételszentelés
is. A gyermekek szokásaihoz tartozott a lármás nagyheti
Pilátus-verés. Régi szokás a húsvéti határkerülés is,
melyhez Zalaegerszegen a török harcokkal kapcsolatos történeti
eredetmondát fűztek.
Komatálküldés
A húsvétra következő
fehérvasárnapon volt szokásos a komatálküldés. Ezt a szokást
főként fiatal lányok gyakorolták, de előfordult az is, hogy
leány fiúnak, vagy fiúk egymásnak küldték. A komatálat küldők
egymást testvérré fogadták, sírig tartó barátságot kötöttek,
s ezután magázták és komának, a lányok pedig mátkának
nevezték egymást.
A komatál tartalma tájanként változott, de
nem hiányzott belőle a húsvéti tojás, kalács, kis üveg ital.
Az ajándékot kapó kivett a tálból egy húsvéti tojást, s
helyette két másikat rakott a tálba cserébe; más helyeken az
egész tálat elvette, s helyébe egy másik tálat küldött. A
komatál átadása énekelt, mondott köszöntő kíséretében
történt.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Erdő Péter: húsvét örömhíre minket is kötelez
Húsvéti útravaló Müller Pétertől
Locsolóversek húsvétra
A római katolikus egyház húsvéti szertartásai