Január 6-án a katolikus falvakban országszerte szokás volt a víz- és
házszentelés. A szenteltvizet a bölcsőtől a koporsóig felhasználták.
Nagy szerepe volt az ember- és állatgyógyításban is. A víz tisztító
erejébe vetett hit az alapja, hogy ezen a napon néhol ősibb formája is
megmaradt a vízzel való mágikus eljárásoknak. Például Jászdózsán léket
vágtak a Tarnán és lelocsolták egymást az emberek, hogy egészségesek
legyenek – „ne legyenek se himlősök, se rühesek”. A jószágokat is
levitték a folyóhoz ugyanilyen célból.
A vízkeresztkor szentelt
vízzel még aznap beszentelték az állatokat, ittak és a kútba is
öntöttek belőle. Az Ipoly menti községekben a kelenyeiek a ház földjét
meglocsolták a szenteltvízzel, hogy a gonosz szellem ne ártson, és Isten
áldása legyen a házon, a gyerekeknek is adtak egy-egy kortyot, hogy
egészségesek legyenek. Az istálló sarkait is megszentelték – ugyancsak
az ártó hatalmak ellen. Bélapátfalván a kútba és az állatok ivóvizébe is
tettek belőle.
Az esztendő folyamán megszentelték vele a
gyerekágyas asszony ágyát, tettek az újszülött fürdővizébe, meghintették
vele az esküvőre induló menyasszonyt és vőlegényt, a haldoklót és a
háznál felravatalozott halottat. Borogatták a fejfájóst, itatták vele a
beteget. Hatékonynak tartották az ártó hatalmak, a rossz szellemek és a
vihar elűzésére. Vízkeresztkor a szenteltvizet háromkirályok vizének is
nevezik. Sokféle alkalmazása közt meg kell említeni, hogy Szeged
környékén kenyérsütésnél is hintettek belőle néhány cseppet.
A
házszentelés alkalmával krétával rajzolták fel Gáspár, Menyhért és
Boldizsár nevének kezdőbetűit és az évszámot. Úgy vélték, ez a felirat
megvédi a házat villámcsapás és a boszorkányok rontása ellen.
Termékenységvarázsló praktikák is kapcsolódhattak a házszenteléshez.
Például a moldvai Pusztinán, „hogy a tyúkok tojjanak, akkor mikor
vízkeresztkor járt a pap a keresztvel, mert nálunk szokott járni
házszentelni, akkor ráültettük mindig a padra. A padon vót ilyen terítő,
a terítő alá raktunk zabot, árpát, kukoricát, s a pap, ha ráült, akkor
azt mondták, hogy sokat tojnak a tyúkok”.
A házszentelés neve
koleda volt. A Nyitra megyei Menyhén, Béden, Szalakuszon újévtől
háromkirályok napjáig tartott a koleda. A pap, a kántor, a három falu
egyházfia és két ministráns gyerek minden házhoz elmentek. Énekeltek, a
pap megszentelte, megfüstölte a házat, a kántor az ajtóra felírta a
három király nevének kezdőbetűit. Utána a háziak megvendégelték őket. Az
egyházúak egy zsákba szilvát, diót, lisztet, szalonnát, kolbászt
szedtek, amit a pap és a kántor osztott szét egymás között. Egyharmad
volt a kántoré, kétharmad a papé. Ez a javadalom a kántor díjlevelébe
volt foglalva. Házszenteléskor a Szeged környéki falvakban az asztalra
búzát, néhol almát, máshol tollat tettek, hogy szerencséjük legyen a
termésben és a jószágban is.
A szentelés egyúttal tehát
adománygyűjtés volt a hívektől. Erre vonatkozik Réső Ensel Sándor
1845-ös göcseji leírása: „Vízkeresztkor itt eljár a pap háztól-házhoz
mesterével, kik a vidéken eddig divatozott szent szokást önhasznukra
föntartották, és minden ház tulajdonosa, tudva előre jövetelöket, egy
tál kukoriczát, egy tál borsót, egy disznólábat, s végre a járandó
lélekpénzt asztalára téve, készen várja őket”.
Az ünnephez
tartozott a háromkirályok megjelenítése, a háromkirályjárás szokása. A
házról házra járó fiúgyermekek, ritkábban leányok jellegzetes
viseletdarabja volt a díszes süveg, fontos kellékük a többnyire
kiugratható szerkezetre szerelt csillag. A lejegyzett szokásváltozatok
egy részében már csak a szereplők elnevezése sejteti, hogy a
háromkirályjárás valamikor dramatikus jellegű játék volt. Többnyire már
csak az adománykérő, ünnepköszöntő háromkirályjárás változatait
ismerjük.
Általában vízkeresztkor, vagy karácsonykor és újévtől
vízkeresztig jártak. Történeti adatok a 16. század óta szólnak a
csillagénekről és a csillagozásról. A 17–18. századi betlehemes
szövegekben még szerepel a háromkirály jelenet a pásztorjátékkal és a
Heródes-jelenettel együtt. Újkori népszokásainkban a háromkirály jelenet
a vízkereszti csillagozáshoz kapcsolódott. Egyetlen állandó
szövegmotívuma az ún. csillagének:
Három királyok napján dicsérjük énekekkel,
országunk egy istápját vigadozó versekkel:
szép jel és szép csillag, szép napunk támad, támad.
A háromkirályjárás szép példáit közli A Magyar Népzene Tára Baranya,
Somogy, Bács-Bodrog, Zala, Pest, Szatmár, Csanád és Bihar megyéből. A
Pest megyei változatokban lányok a szereplők: fehér ruhában, fejükön
papírsüveggel. A vízkereszti háromkirályjárás baranyai változatai
hosszú, dramatikus játékok, ahol Gáspár, Menyhért és Boldizsár egyenként
bemutatkozik, esetleg több jellegzetes karácsonyi éneket elénekelnek,
adománykérő rigmust is mondanak. Sok változatban csak az említett
csillagének szerepel.
„Községeinkben a háromkirály járás eléggé
egyöntetűen történt: a bibliai Gáspárt, Menyhértet és Boldizsárt
megszemélyesítő 10–14 éves fiúgyermekek öltözéke királyi palástot
jelentő fehér lepedő volt, fejükön papírkorona vagy süveg, mely
elsősorban piros, sárga vagy más színével különbözött. Egyikük csillagot
vitt, melynek közepe szitakéregből volt és ollórács segítségével ki
lehetett ugratni egy hat ágú, piros papírral bevont csillagot. (Mindig a
»Szép jel, szép csillag…« kezdetű refrénnél ugratták ki.) A fiúk január
1. és 6. között jártak köszönteni és vízkereszt előestéjén fejezték be.
Padén már az I. világháború után, Szajánban a 30-as években szűnt meg,
talán Verbicán élt legtovább. Sehol más szöveget nem mondtak, mint az
említett éneket…”. Turán a háromkirályok öltözete a következő volt:
„térdig érő fehér ing, fejükön keménypapírból hegyes csákó, beragasztják
színes papírral. A szerecsen királynak az arca be van kormozva.
Menyhért egy rugós botra szerelt csillagot visz, mely ezüst papírral van
bevonva, a másik két társ kezében kard. Bemenetkor engedélyt kérnek: el
szabad-e a háromkirályokat járni? Igenlő válasz esetén eléneklik a
»Három királyok napján« kezdetű éneket. A »szép jel« résznél a csillagot
néhányszor előreugratják. Az egész játék tulajdonképpen ebből az
egyetlen énekből áll, melynek végeztével a betlehemes játékhoz hasonlóan
díjazásban részesülnek ők is, és egyenlő arányban osztoznak”.
Bálint Sándor arra utal, hogy egy egyházias gyakorlat elnépiesedéséről
éppen úgy szó lehet, mint az egykori iskoladrámák hatásáról. A
háromkirályjárás előbb a vízkereszti házszentelés része volt, majd
önálló adománygyűjtő szokás lett.
Vízkereszt napjához is
kapcsolódnak időjárásjóslások. „Ha vízkereszt vizet ereszt, izikedet
padra rekeszd” – mondják Berettyóújfalun. „Ha vízkeresztkor megcsordul
az eszterhéj, az íziket rakjátok el, mert hosszú lesz a tél” – hangzik a
rigmus hegyközi változata. Az ízik (takarmánymaradék, nádtörmelék,
kukoricaszár) fűtésre is szolgált. Hideg idő esetén a korai tavaszban
reménykedtek. Kelenyén a nyári csapadékmennyiségre jósoltak: „Ha a
pintyőke ilyenkor itt (ivott) a kerékvágásból, akkor lett elig esső a
nyáron.” A tápaiak szerint, ha ezen a napon süt a nap, hosszú lesz a
tél.
Termékenységvarázsló eljárásokra már utaltunk a
házszenteléssel kapcsolatosan. A bukovinai Józseffalván azt tartották,
hogy ilyenkor fonni kell, mert akkor hosszabbak lesznek a kolbászok. A
jugoszláviai magyar falvak vízkereszti időjárással összefüggő
termésjóslásai így szólnak: ha esik az eső, férges lesz a mák. Ha hideg
van, rossz termés várható. Ha csorog az eresz, hosszú télre kell
számítani. Ha fúj a szél, szerencsés lesz az év. Ha fagy, soká
tavaszodik, ha enyhe lesz az idő, hamar jön a tavasz. Ha a kerékvágásba
víz fakad, jó termőidő várható.
Újabb szokás szerint vízkeresztkor bontják le a karácsonyfát.
(Forrás: Jeles napok, ünnepi szokások)
Kommentáld!