A magyarul Aranykapunak nevezett híd
az Amerikai Egyesült Államok második leghosszabb függőhídja, ami a
Csendes-óceánt és a San Francisco-i öblöt elválasztó szorost íveli át. A
városban persze számos más híd is található, de a legismertebb mind
közül a Golden Gate Bridge.
A
Golden Gate híd sokáig csodaszámba ment méreteivel, merész műszaki
kivitelezésével. A 227 lábbal - majdnem 70 méterrel - a víz felett
húzódó építmény pillérei további 150 méter magasra emelkednek. A két
pillér közötti távolság 1,2 km hosszú. Az egész építmény 1,6 km-nyi
távolságot köt össze, fesztávolsága 1280 méter. A két óriási torony közt
feszülő híd két fő kábele egyenként 11 000 tonnát nyom, és 25 572
önálló huzalból áll. A feszítő kábelek átlagosan 90 cm átmérőjűek.
Amellett, hogy megtartják a hídpályát, a nyomást és a feszítőerőt a
tornyokon át a híd két végén lévő horgonyokhoz továbbítják. Ugyan már
nem büszkélkedik a világ leghosszabb híd kitüntető címmel, viszont két
„leg”-től soha nem foszthatja meg senki. Ez a világ legtöbbet
fényképezett és a legszebb kábelhídja. Vöröses színével méltóságteljesen
áll a Csendes óceán partján.
A
Golden Gate Bridge az a híd, amelyre azt mondták: képtelenség
megépíteni. Tekintettel a könyörtelen környezeti hatásokra - állandó
erózió, pusztító hurrikánok, erős víz alatti áramlatok és földrengések -
a Golden Gate –híd megépítését számos szakember sokáig lehetetlennek
gondolta. A mérnökök és kivitelezők azonban alaposan rácáfoltak a
kétkedőkre, és egy olyan hidat emeltek, amely számára még a 160
kilométer per órás szélrohamok se jelentenek veszélyt, és itt a kilenc
méteres kilengés is még "normálisnak" számít. Ezt a kilengést érzi is
minden hős, aki veszi a bátorságot és gyalogszerrel átkel rajta.
Végigsétálni a Golden gate-en izgalmas nagyvárosi kaland. Bátraké a
látvány, ugyanis a hídról nyílik a legpazarabb kilátás a városra. A
félelmet legyőzni pedig nem egyszerű: a híd remeg az ember talpa alatt,
és zizegnek a lámpaoszlopok, amint a szél keresztülfütyül a feszített
kábelrendszeren. Letekinteni a vízre egyenesen hátborzongató élmény!
Amikor elhalad alatta egy hajó, akkor érezni igazán a méreteket. Még a
legnagyobb óceánjáró is aprócska csónaknak tűnik
A
híd szülőatyjaként nyilvántartott Joseph Strauss hídépítő mérnök
függőhíd építésére vonatkozó javaslatát az amerikai hadügyminisztérium
már 1924-ben elfogadta, az építési munkálatok azonban csak kilenc évvel
később, 1933-ban kezdődhettek meg. Az, hogy az épülő híd függőhíd lesz,
azt a szoros erős tengeráramlása, és a már akkor nagyon sűrű
hajóforgalom egyértelművé tette. Hídépítésen itt alkalmaztak a világon
először biztonsági hálót – hídfőtől hídfőig -, amely megoldásnak 19
munkás köszönhette az életét. Négy év lázas munkálatok után, 1937. május
27-én adták át a gyalogos forgalomnak. Ezt követően 27 évig, a New
York-i Verrazano-Narrows híd elkészültéig, a világ leghosszabb hídja
volt.
A híd igen sikeres vállalkozásnak bizonyult:
1971-re megtérült az építkezés 75 millió dolláros költsége, pedig csak a
dél felé, a San Franciscóba tartó utasok fizetnek rajta díjat. Az
elmúlt hét évtizedben számtalan földrengést is kiállt, köztük az
1989-es, megsemmisítő erejű, 7,1-es fokozatú rengést. Fennállása óta
csak háromszor kellett lezárni az erős szél miatt. 8 gyorsforgalmi
autósáv dübörög keresztül rajta, és külön gyalogos és biciklisávot is
kialakítottak.
Lélegzetelállító
és életveszélyes is egyben. A Golden Gate nemcsak a turisták, de az
öngyilkosok kedvelt helye is. Nagyon könnyű ugyanis kisétálni rá, és
extra védőkorlát híján roppant egyszerű alábucskázni a mélybe. Az
öngyilkosok elriasztására már több terv is született az utóbbi
évtizedekben, azonban eddig egyik sem valósult meg. Eddig mintegy
1200-an ugrottak át a híd gyalogos járdájának korlátján, és zuhantak a
mélybe, és csak páran élték túl. Állítólag a legtöbbjük már a levegőben
szívrohamot kap, de ha mégsem, akkor a becsapódás végez velük: az
erős ütéstől majdnem az összes szervük kiszakad a helyéből. Egyetlen
módon lehet ezt kivédeni: lábbal előre kell leérkezni, a karokat a fej
fölé emelve, egy pontosan meghatározott szögben. Persze aki így túléli a
zuhanást, annak sincs sok esélye az életben maradásra, mert a víz
hemzseg a cápáktól, és az erős áramlás percek alatt kisodorhatja a nyílt
óceánra. Kamerás megfigyelő rendszer működik ugyan a hídon és az
azonnal reagáló hajós életmentő osztagok is mindig készenlétben állnak,
annak az esélye hogy valaki ép bőrrel megússza a zuhanásos kalandot egy
az ezerhez. A híd egy angyali szépségű tömeggyilkos.
A Golden Gate - híd igaz történetéről
2004-ben Ben Loeterman egy dokumentumfilmet készített. Rengeteg archív
felvétellel kelti életre a híd építésének embert próbáló körülményeit,
nemcsak az építkezés viszontagságait, hanem Strauss sikerért folytatott
szenvedélyes, olykor kíméletlen harcát is, melynek később ő maga is
áldozatul esett.
http://www.kihagy6atlan.hu
Kommentáld!