Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Sajo Annamaria - 2008. március 31.
A
legkedveltebb turista látványosságok egyike. Évente három millió
látogatót vonz, Párizs jelképe, a szerelmesek szimbóluma. Pedig az
Eiffel- torony története ennél jóval széleskörűbb. Ipari forradalom, a
tudomány és nemzetvédelem szolgálata, a hagyományos Párizst féltő
művészek ellenállása, jó néhány banki ügylet… S nem utolsó sorban Gustav
Eiffel, a vegyészmérnök, aki megbízatásaiért beutazta a világot. Így
épült fel a New yorki Szabadság- szobor fémváza, a Nyugati pályaudvar és
a szegedi Tisza- híd is. Március 31-én, az Eiffel- torony befejezésének
évfordulóján az építményre, az emberre és az ipari forradalom
építészeti hatásaira emlékezünk.
Technika és ünnepi környezet
A XIX. század építészetében új, halk irányzat kezdett terjedni. Lényege, hogy a konstruktőri, tehát a tervezői munka különvált az architektúrától, az építészeti megvalósítástól. A forma és a praktikum élesen elkülönült. Míg a gyakorlatias megoldások főleg ipari megrendelésekre készültek, a mutatós épületek a szem jóllakatására. Az építészeken pedig őrült vágy lett úrrá, hogy az új technikai körülményekben létrehozzák a legnagyobb-, legmagasabb-, leglenyűgözőbb- leglegebb építményt. Nem volt ez másként Párizsban sem.
1889- ben a főváros ráadásul a francia forradalom centenáriumát ünnepelte és egy jelentős esemény, a világkiállítás szervezésére készült. Az ipari forradalom ekkor már Franciaországot is elérte, így a fő szenzációt a modern gépek és épületek ígérték. A nagyszabású kísérletek azonban sorra kudarcot vallottak. A legsikeresebb megvalósítás érdekében így tervpályázatot írtak ki. Erre nevezett az Eiffel & Cie cég, közelebbről a névadó, Maurice Koechin és Emile Nouigier mérnökök. Ismerkedjünk meg hát a tervek vezető kidolgózájával.
Eiffel és munkái
Gustav Eiffel munkássága korszak- és egyéniség példa. Tehetségbe vetett hit, gyakorlatias, fejlesztő megoldások az építészetben és magánéletben egyaránt. Megrendeléseiért beutazta a világot, miközben megalkotta szülőföldje szimbólumát. Ezt azonban kevesen vették észre korában.
Eiffel
1850- ben érkezett Párizsba, hogy az École Polytechnique- re
felvételizzen. A sors fintora, hogy a korszakalkotó megoldásairól
híressé vált tervezőt nem vették fel a legjobb hírű intézménybe. Így a
Központi Iskolában végzett 1855-ben, kiváló oklevéllel,
vegyészmérnökként. Hazatérve nagybátyja festőüzemét akarta átvenni, de
nem sikerült neki. Így változatos munkahelyek következtek: lőporgyár, a
Nyugati Vasúttársaság, s végül a legmeghatározóbb, Charles Nepveu
párizsi üzeme. Ebben a gyárban fémszerkezetekkel és sűrített levegős
kovácseszközök tervezésével foglalkoztak. S, hogy miért ez volt a
legmeghatározóbb?
Az ipari forradalom-, s így Eiffel korának nagy felismerése az acél, mint alapanyag. Könnyebb, teherbíróbb, mint a kő és egyszerűbben formálható. Változatosan használható különféle építményekhez, s ami a leglényegesebb egy technikai újításnál: olcsó. Az ifjú mérnök pedig sűrített levegős megoldásának köszönhette első sikerét: a bordeauxi vasúti híd csőszerű pilléreinek tervezését. Innentől pedig nem volt megállás. Munkák sora következett, világszerte:
- 1867- ben a new yorki Szabadság- szobor fémváza
- 1868- ban a Notre Dame des Champs templom, Párizsban
- 1875- ben a Nyugati pályaudvar
- 1877- ben a Maria Pia híd a Douro folyón
- 1884- ben a Garabit- viadukt
Eiffel területe tehát a szerkezetek, viaduktok és hidak tervezése volt. Ekkor már nagy hírnevet mondhatott magáénak, 1887- ben pedig új kihívás, a világkiállítás tervpályázata kezdte foglalkoztatni.
Az építés és akadályai
Eiffel
tervezői célja a következő volt: bebizonyítani, hogy acélból is lehet
kecses épületet emelni, mert az anyag van olyan biztonságos, hogy 300
méterre használjon belőle. És főleg: a magától értetődő, mégis
felháborítóan újszerű tézis, miszerint amire fel lehet használni egy
anyagot, arra felhasználható, mert a lényeg a konstrukció és anyag
harmóniáján van.
A kortársak persze nem fogadták ilyen magától értetődően a készülő művet. Gondoljunk bele: az ipari forradalom vívmányainak elterjedésénél, egy új korszak hajnalánál vagyunk. A friss találmányok pedig minden térre benyomultak, így az építészetbe, vagyis a művészetbe is. Párizs hagyományosan finom eleganciája, különlegessége tehát veszélybe került – vélte a Művészek Tiltakozása mozgalom, mely már 1887. január 28-án, az építkezés megkezdésének napján létre is jött. Ők voltak „Párizs mindeddig érintetlen szépségének szenvedélyes szerelmesei”- ahogy magukat nevezték. Írók, festők, szobrászok és jó néhány építész is. Kritikájukat a „közismert francia ízlés nevében” fogalmazták meg: A Notre Dame, a Louvre és a többi patinás épület árnyékában ugyanis nehezen tudták elképzelni Eiffel tornyát. Sőt, épp attól féltek, az vet majd árnyékot rájuk.
„… ennek a vasból összekovácsolt, kárhozatos oszlopnak a gyűlölt árnyéka, mint valami tintapaca terül majd el.” – fogalmazták nyílt levelükben. Eiffel pedig a maga sajátosan mérnöki gondolkodásával válaszolt:
„Szilárd hitem, hogy tornyomnak meglesz a maga sajátos szépsége. Nem egyeznek- e mindenkor a stabilitás feltételei a harmónia követelményeivel? Az építészetben alapvető elv, hogy az épület fővonalai tökéletesen feleljenek meg a rendeltetésnek. És milyen törvényeket kellett a toronynál figyelembe vennem? A szélnyomás törvényét… állítom, hogy a négy borda hajlása… az erő és szépség benyomását kelti, mert láthatóvá teszi a teljes koncepció merészségét…”
E hozzáállásának köszönhető, hogy folytatódott a munkálat az 1, 6 hektáros alapterületen. A határidő szűkös volt: mindössze két év állt rendelkezésre, hogy a 320, 75 m- esnek, 9700 tonnásnak tervezett épületet felépítsék. Ötven mérnök készített a rajzokat, a helyszínen pedig kétszázötvenen irányították, hogy a 12 000 elem, 2, 5 millió szegecs pontosan illeszkedjen a hidraulikus emelővel biztosított szerkezetbe. Az alkatrészeket Eiffel öt kilométerrel messzebb lévő gyárából szállították a helyszínre. Ezen technikák segítségével nemsokára kész volt az 54 méter magas első emelet. 1888. július 14- én – milyen sorsszerű az ismételt történelmi évforduló- elérték a 115 méter magas másodikat, 1889. március 31- én pedig a harmadikat. A mű készen volt. Május 5- én mehettek fel az első látogatók az 1710 lépcsőfokon, s ámultak el rögtön. Eiffel ugyanis kilátóként adta át tornyát, hiszen kora legmagasabb építménye volt. Az örömmámor, világelső ötlet fogadtatása közben viszont nem sejtette: a torony valóban árnyékos időket él majd meg.
Rádióállomástól a stratégiai szerepig
A
világkiállítás lezárultával ugyanis az Eiffel- torony elvesztette
különleges, új, provokatív mivoltát. Nem volt többé a modernitás hírnöke
sem. Felépült a metró, a közönség pedig a magasból a mélybe pártolt. A
Művészek Tiltakozása persze aktívan működött, így a tornyot a bezárás
veszélye fenyegette. Eiffel már ajánlatot is kapott néhány ócskavas
kereskedőtől. S, hogy mi mentette meg? Az, ami létrehozta: a stabilitás
és harmónia elegye. Eiffelék műve ugyanis olyan sokoldalú szerkezet
volt, hogy minden területen működhetett: 1921- ben innen sugározták az
első rádióadást, teteje szolgált közvetítőül Morse távírójához. Étterem
működött az első emeleten, tudományos labor a másodikon. A nemzetvédelem
is szárnyai alá vette, stratégiai jelentőségűnek értékelve a torony
helyzetét. Egy darabig itt működött a Le Figaro szerkesztősége is. Ez a
viszontagságos időszak egészen 1964-ig tartott, mikor az Eiffel- tornyot
emlékművé nyilvánították. S, hogy mi történt eközben névadójával?
Fent, lent és körbe a világon
A megnyitás után Eiffelt akadémiai tagnak választották. A toronyból is származott haszna, bár tulajdonjogát eladta egy cégnek. De az év igazi meglepetése még hátravolt. Megbízták ugyanis a Panama- csatorna zsilipjeinek megtervezésével. Hatalmas előleget kapott, költekező életmódja, gigantikus tervei pedig nem a kisember látszatot erősítették. Így, mikor az építkezés körül kirobbant az annak veszteségeiről szóló botrány, elővették Eiffelt. Őt is felelősnek találták a nagy anyagi kárban, így pénz- és börtönbüntetésre ítélték… volna, ha ügyvédje nem menti meg.
A botrány megviselte, de innentől új megbízásokon: viaduktok, hidak és nagy szerkezetű épületek tervezésével foglalkozott. Csak néhány mű a világkarrier állomásaiból:
– Mercado Adolpho Lisboa (más néven Eiffel- ) Csarnok, Brazília
- A nizzai csillagvizsgáló kupolája
- A santiagoi főpályaudvar, Chile
- Traian Szálló, Jászvásár- Románia
- A mona islandi világítótorony, Puerto Rico
- Illatos- folyó hídja, Vietnam
- A Nyugati pályaudvar
- Tisza- híd, Szeged
Nevéhez fűződik továbbá a párizsi, a monacoi és a nizzai Opera, melyet Charles Garnier- vel közösen épített. Tervezett repülőgépet, alagutat a La Manche- csatorna alá, csatornát a Volga és Don folyók közé. A világháború alatt repülőgépek csavarjainak tervezésével és a szabadesés tanulmányozásával foglalkozott. S a világégés hozta meg neki a dicsőséget is: a megviselt Franciaországban ugyanis őt és művét tekintették a régi fény, a dicsőség szimbólumának. Azt a művet, azt az embert, melyről pont ezen jellemzők megcsorbítását feltételezték. A siker és szédítő karrier után a tervező 1923- ban, családja körében halt meg… vagy mégsem? Az Eiffel- torony neve, története, stabilitása és újszerű harmóniája valószínűleg fennállásáig emlékeztet tervezőjére. Nekünk, magyaroknak azonban elég kimennünk a nagy körútra vagy a Tisza partra, hogy visszapörgessük az időt oda, ahol a ma természetes technológia még botrány volt.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!