Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kevés olyan jeles nap van, amelyhez annyi hiedelem és szokás
kapcsolódna, mint Luca napjához. Ez a nap éppúgy alkalmas volt
termékenységvarázslásra, mint házasság-, halál- és időjárásjóslásra,
bizonyos női munkák tiltására, valamint a lucaszék készítésére.
Akárcsak a téli ünnepkör más napjain, ilyenkor is jósoltak az első látogatóból a várható állatszaporulatra. „Ha Luca reggelén
férfi jár nálunk, akkor a szaporodás bika lesz, s ha nő jár leghamarább
nálunk, akkor a szaporodás ünő lesz. Luca nap reggelén, mikor
felkelünk, mindig várjuk, hogy ki jő leghamarább nálunk. Hogy a
báránykák nyőstények lesznek, s a borjúcskák ünőcskék lesznek, vaj bikák
lesznek”.
E napon a cél elsődlegesen a tyúkok
termékenységvarázslása volt. Ehhez kapcsolódott a nők munkatilalma is.
Országszerte úgy tartották, ha ezen a napon fonnának vagy varrnának,
akkor ezzel bevarrnák a tyúkok fenekét. A praktikák, mágikus eljárások
és szövegek a tyúkok szaporaságát, tojáshozamának növekedését igyekeztek
elősegíteni.
„Luca napján sok mindent megcsináltunk, hogy
szerencsing legyik az aprojószágho. Éjjel, 12 órakor megpiszkafáztuk a
tyúkokat, hogy jól tojjanak. Ha nem vót tojás, aszt montuk: Nem jól
piszkafáztunk! Az ősszel eltett ágas-bogas, újas tingirit (= tengeri,
kukorica) Lucanapján reggel és karácson másnapján etettük meg, hogy sok
legyík belőlük, jól szaporoggyanak:
Pipi, pipi pipikéim,
Gyertek elő picikéim!
Fijas tingirimet adom,
Tik meg nekem tojást attok...
így hívogattam az eresz alá, a reggeli etetísre. Darált napraforgóval
apró pogácsákat sütöttünk, hogy a tyúkok sokat tojjanak. Legalább hét
féle magot szórtunk nekik Lucakor. Körbe szórtam nekik a tingirit, mikor
etettem:
Szent Luca, abroncsba szórt kukorica!”
Csuzán piszkavassal megérintették a tyúkokat és közben mondták: „Az én
tyúkom tojj, tojj, tojj, a szomszédé kotkodát”, Kopácson pedig így szólt
a mondóka: „Tyúkom, tyúkom tojj tojást. A másé meg Koktokodácst!”.
Országszerte ismert hiedelem volt, hogy ilyenkor a gazdasszony, „Aki
soha iletében nem lopott, Luca napján lop a szomszédtól egy marik
szalmát s egy tojást, beteszi a tojófészekbe s azt mongya:
A mi tyúkunk tojogájjon,
a szomszidé kotkodájjon!”
Azért, hogy jó ülősek legyenek a tyúkok, a gazdasszonynak napközben
ülnie vagy feküdnie kellett. „Ülni kell a kuckóban, hogy sok kotlóstyúk
legyen!” – tartották Zagyvarékason.
A Dunántúl egyes falvaiban a
közelmúltig szokás volt a Luca-napi kotyolás. Fiúgyerekek házról házra
járva mondták, énekelték a termékenységvarázsló mágikus szövegüket:
Luca-Luca kitty-kotty
Tojjanak a tiktyok, luggyok!
Kalbászunk olyan hosszi legyen, mint a falu hossza!
Szalonnájuk olyan vastag legyen, mint a mestergerenda!
Zsírjuk annyi legyen, mint kútba a víz!
Pénzük annyi legyen, mint pelyvakutyóba a pelyva!
Lányok csöcse akkora legyen, mint a bugyogakorsó!
Lányok segge akkora legyen, mint a kemence szája!
Fejszéjek, fúrójuk úgy álljon a helibe, mint az én tököm a helibe!
Luca, Luca kitty-kotty tojjanak a tiktyok, luggyok!
A lucázók, kotyolók térdük alá szalmát tettek, amit azután a
gazdasszony a tyúkok alá vitt. Ha nem kaptak adományt, fenyegetőztek:
„Egy csibéjük legyen, az is vak legyen!”
Az Ipoly menti falvakban még az ötvenes években is jártak lucázni a fiúgyerekek. Kelenyén a következő mondókával:
Acét hosztam keteknek,
Cin legyen tájjok,
Cin legyen kanájjok, villájok!
A tehenek bornyazzanak,
A disznók malacozzanak,
A zasszonyok fiazzonak!
Annyi verem buzájjok legyen,
Mint égen a csillag!
A tyukok meg igy heverjenek, e!
A honti lucavers ehhez még szerencsés párválasztást is kíván:
Heverő legyen a tyukjok, ludjok,
bornyazzon meg a tehenjek,
csikozzon meg a lovok,
fiazzon meg az asszonyok,
vas legyen fazekok,
cin legyen tányérjok!
A lánnak szép mátkát,
a leginnek azok szerint,
Dicsértessék az Ur Jézus!
A lucázó fiúknak azért is örültek, mert a hiedelem szerint, ha
fiúgyermek érkezett elsőnek a házhoz, „szerencse lett a tyukok körő”, ha
azonban nő jött volna, a tyúkok nem tojnak és nem hevernek meg. Sőt,
attól is féltek, hogy egész évben törni fognak a tányérok. Várdarócon a
gyerekek kotyoltak. Ülve mondókát mondtak:
Kitty-kotty, galagonya kettő,
Az én tököm is kettő,
Ugy álljon a fejsze a fába,
Mint az én pöcsöm a lányba.
A gazdasszony azért ültette le őket a konyhába, hogy a tyúkok jó ülősek
legyenek. Köszöntőjükért tojást kaptak ajándékba. Luca-napkor
abroncsból etették a tyúkokat, hogy szét ne széledjenek.
A női
munkák egy részének tiltása a tyúkok termékenységvarázslásával volt
kapcsolatos, akárcsak az előírt munkák. Általában tollat fosztottak ezen
a napon, hogy a tyúkok könnyen tojjanak. Mindenfajta fejtő-,
bontómunkát alkalmasnak tartottak. Pándon tollat fosztottak és babot
fejtettek. Luca-napkor tilalmas munkák voltak még – a varráson, fonáson
kívül – a mosás, lúgozás, kenyérsütés. A Tápióságon azért nem mostak,
mert attól féltek, hogy aki ezt megszegi, kővé válik. Az Ipoly menti
falvakban pedig azért nem sütöttek kenyeret, mert „Luca ráüt a lapátra
oszt összenyomta a kenyeret. Lepinyt köllött neki sütni”. Ugyancsak az
Ipoly mentén úgy hitték, ha fon valaki ezen a napon, „Luca maj beveti
orsojját a kemencébe!”
Luca napját gonoszjáró napnak tartották
az egész magyar nyelvterületen, ezért különösen védekezni kellett a
boszorkányok rontása ellen.
A Tápió vidékén is fokhagymával
védekeztek a rossz, ártó hatalmak ellen. Az ólak ajtajaira keresztet
rajzoltak, miközben mondták: „Luca, Luca távol légy!”.
Tápiószentmártonban nem a Lucától, hanem a boszorkányoktól óvták az
állatokat. Az Ipoly menti falvakban a boszorkányok rontása ellen úgy
védekeztek, hogy megfokhagymázták az állatok fejét, az istálló ajtaját,
eléje meg hamut szórtak, hogy a macska képében járó boszorkány nyomait
felszedhessék. Lefekvés előtt mindenkinek fokhagymát kellett nyelnie. A
söprűket eltették, nehogy a boszorkányok azon nyargaljanak a
Gellért-hegyre. Kelenyén az ólajtót dörzsölték fokhagymával a
boszorkányok ellen. Pereszlényben a ház ajtaját, miközben mondták: „Űzd
el Isten a házunk tájáró a zördögöt”. Ipolyvarbón fokhagymás kenyeret
ettek, hogy a boszorkányok ne menjenek be a házba.
Általában
tiltották ezen a napon a kölcsönadást. A Csallóközben sem adtak ki
semmit se a házból Luca-napkor, nehogy a boszorkány kezére kerülve bajt
hozzon a házra. Jánoshidán általános hiedelem szerint Luca napján
kísértet jár, ezt nevezik lucadisznónak. A lucadisznó gyermekijesztőkben
is előfordul. Azzal ijesztgették a rossz gyereket. hogy elviszi a
lucadisznó. A lucadisznó az állat alakú kísértetekkel hozható
kapcsolatba, és a felvidéki szlovák, morva néphitből átvett
hiedelemalak. Alkalmas volt a nap rontásra is, aki a másik tehenétől el
akarta venni a tejhasznot, ezen az éjjelen titokban megfejte a szomszéd
tehenét, és a keresztútra vitte a tejet.
Jósló, varázsló
eljárások között szerepel Luca-napkor is a tollaspogácsa, ún.
lucapogácsa készítése (ha Pál-napkor sütik, pálpogácsának nevezik). A
jósló eljárás lényege az, hogy akinek sütés közben a pogácsáján a toll
megperzselődik, annak közeli halált jelez. Főleg a Dél-Alföldön ismerték
ezt a hiedelmet. Lucapogácsával jósoltak a jövendőbelire, úgy, hogy
belesütöttek cédulán egy-egy férfinevet. Luca napján sok egyéb
házasságjósló eljárás volt az egész magyar nyelvterületen. A
Drávaszögben a szemétdombra állva hallgatóztak, s ahonnan a kutyaugatást
vagy kakaskukorékolást hallották, úgy vélték, abból az irányból jön
majd az a legény, aki őket elveszi feleségül. Gombócot is főztek. A
gombócba férfineveket rejtettek cédulára írva, s amelyik a leghamarabb
feljött, úgy vélték, hogy abban a gombócban rejtőzik a jövendőbeli neve.
Ahol több lány volt a családban, úgy jósoltak, például a Drávaszögben,
hogy a saját neveiket tették a gombócba. Amelyiké legelőször jött fel,
az megy elsőként férjhez. A jósló, varázsló eljárások többségét Luca és
karácsony között kellett elvégezni. Így az almával való jóslást:
Kelenyén minden nap haraptak belőle egy darabkát, majd a maradékkal az
éjféli misére mentek, s úgy vélték, akivel elsőnek találkoznak, olyan
nevű lesz a férjük. Ugyancsak a névre tudakozódás másik módja az ún.
lucacédula. Általánosan ismert eljárás szerint a cédulákra férfineveket
írnak, abból minden nap egyet tűzbe vetnek, s ami karácsonyra utoljára
marad, az lesz a jövendőbeli neve. A pereszlényi lányok 12 cédulát
írtak, és Luca-nap után kezdték tűzbe vetni.
Lucakor is,
akárcsak Katalin-, András- és Borbála-napkor, sokfelé szokás volt, hogy
gallyakat vízbe tettek, s ha karácsonyra kizöldült, a leány közeli
férjhezmenetelét jósolta. Zsérén a lányok somgallyat tettek a vízbe,
hogy karácsonyra kizöldüljön. Ezt magukkal vitték az éjféli misére,
utána titokban megérintették azt a legényt, akit ily módon is igyekeztek
magukhoz kötni.
Luca-napkor vetették el az ún. lucabúzát, ha
karácsonyra szépen kizöldül, a következő esztendőre jó termést jósol. A
lucabúzának különféle változatai ismertek. A Szerémségben 2–3 marék
búzát vetnek el egy kis tányérba, a közepébe mécsest tesznek, olajat
béllel, ami karácsonytól vízkeresztig ég. Karácsonyig kizöldül. Pacséron
karácsonykor megnyírták a lucabúzát és szalaggal átkötötték.
Székelykevén 12 szemet vetettek. Karácsony után a baromfinak adják.
Újabban a temetőkbe is visznek lucabúzát. A Csallóközben egy tál vízbe
tették a búzaszemeket, ez karácsonyra kicsírázott. Ezután tálra tették,
hogy olyan gazdag legyen a termés, mint a kicsírázott gabona. A sarjak
nagyságából a következő év termésére következtettek.
Luca
napján kezdték fonni az ún. lucasugarat (= ostort) karácsony estéjéig.
Akkor ezzel pattogtattak. Várkonyban azt tartották, ezzel könnyen lehet
kezelni az igavonó állatokat.
Az időjárásjósló praktikák ideje
ugyancsak a Lucától karácsonyig terjedő időszakban volt. Közismert az
ún. lucakalendárium, mikor a Luca és karácsony közti tizenkét nap
időjárásából jósolnak az elkövetkező tizenkét hónap időjárására.
Hasonlóan közismert a hagymakalendárium. Tizenkét besózott hagymalevél
segítségével igyekeznek megjósolni a következő év havonkénti
csapadékosságát, illetve szárazságát, attól függően, hogy a hagymalevél
átnedvesedett-e.
A boszorkányok felismerésére készült az ún.
lucaszék, melyet ugyancsak Luca-naptól karácsonyig kellett elkészíteni.
„Luca-naptól karácsonyig csinálták a lucaszéket, vasnak nem volt szabad
benne lenni. Kerek szék, három három lábbal. Azt elvitték a templomba,
ha készítője ráállt, meglátta róla ki a boszorkány a templomban. A
boszorkányoknak szarvuk volt, de azt csak a lucaszékről lehetett látni”.
Ha valami munka nehezen készül, azt mondják: „Na ez es olyan nehezen
készül, mint a lucaszéke”. Pereszlényben a lucaszék kilencféle fából:
kökény-, boróka-, jávor-, körte-, som-, jegenyefenyő-, akác-, cser- és
rózsafából készült. Szöget nem lehetett beleverni, az ékeket bükkfából
faragták. Az éjféli misén kellett ráállni, hogy meglássák a
boszorkányokat, utána nyomban el kellett égetni, mert elverték vóna a
boszorkányok. Ipolyvarbón a lucaszék tulajdonosa mákot vitt magával az
éjféli misére, hogy hazafelé elszórja, ellenkező esetben „szétszaggatták
vóna a boszorkányok”. A Középső-Ipoly mentén mindig a templom ajtajába
tették a lucaszéket, s onnan figyelték a boszorkányokat. Ipolykeszin a
keresztúton is ráálltak a lucaszékre, mert itt gyülekeztek a
boszorkányok. Lucaszéket a Drávaszögben is készítettek. A legény mákot
szórt, nehogy a boszorkányok utolérjék. Sepsén, hazatérve fokhagymát
dugott a kulcslyukba, kést vágott a bal ajtófélfába, és keresztbe
állította a söprűt.
A Drávaszögben úgy tartották, hogy a
lucaszékhez hasonlóan meg lehet tudakolni, hogy ki a boszorkány, ha
lucainget készítenek. Luca-naptól karácsonyig kellett ezt is
elkészíteni, s – hasonlóan a lucaszékhez – a karácsonyi éjféli misén
láthatták meg ebben a boszorkányt.
A Luca-napi szokások közt
meg kell emlékeznünk a Luca-napi alakoskodásról. A Csallóközben és
Nyitra vidékén élő népszokásként is megfigyelhető volt a közelmúltban,
hogy fehér lepelbe öltözött legények, esetleg lányok, asszonyok, arcukat
belisztezik, vagy fehér tüllkendőt tesznek, hogy felismerhetetlenek
legyenek. Lisztbe mártott tollseprűvel sepregetnek. Egyes helyeken a
lányokhoz jártak, másutt a gyerekeket ijesztgették. Az Ipoly menti
falvakban a fonóházakat keresték fel. Volt, ahol a tyúkokat is
megpiszkálták. Egyedül vagy többen jártak. A Luca néha büntet, néha
ajándékoz. A Csallóközben a Luca csak férfi lehetett, fehérbe öltözött,
nem volt szabad megszólalnia. Söprűt vagy meszelőt vitt magával.
Mímelték a meszelést, söprést, a háziak arcát is „meszelték”, hogy ne
legyenek kiütésesek. Az arcukat fátyolszerű anyaggal takarták be.
Balonyban Luca napján járt a „szalmatörök”. Alacsony, kitömött hasú
ember. A beregi Tiszaháton fiúk, lányok „luccának” öltöztek. Bekormozott
arccal, ócska ruhadarabokban mentek az ismerős házakhoz. Megkergették
őket és igyekeztek kideríteni a kilétüket. Lucatököt is készítenek.
Szem-, orr- és szájnyílást csinálnak a tökön, belülről gyertyával
kivilágítják és az ablakhoz teszik, hogy a házban lévőket megijesszék. A
Szerémségben a lányok öltöznek Lucának – fehér lepedővel leterítve,
fehér szoknyában, az arcuk elé szitát borítva, hogy ne ismerjék fel
őket. Kikérdezik a gyerekeket, megimádkoztatják őket. Aki jó, ajándékot
kap, diót, mogyorót, a többit meszelővel, fakanállal ijesztgetik. Kókán a
Luca-alakoskodók fehér ruhába öltözött fiatal asszonyok, a gyerekeket
ijesztgették. Utána is mondták nekik: „Jön a Luca, elvisz!”.
Luca-napi tréfaként a legények kicserélik a kapukat, a tetőre viszik a
szekeret szétszedve, és ott ismét összerakják, a gazdák bosszúságára.
Galgamácsán ezt általában a lányos házakkal tették meg, de bosszúból
vagy haragból is bekötötték, leemelték a kaput, a kútba dobálták a
szétszedett szekereket.
(Forrás: Jeles napok, ünnepi szokások)
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!