Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TEMPLOMOK-KASTÉLYOK-VÁRAK KLUB vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Borbély Szabina 11.C honismereti pályázata 2003. február 03.
Az árpási plébánia története
A Rába menti
községek
lelkipásztori ellátását az elsõ idõkben
a premontrei szerzetesek végezték, a mostani kettõ
községen (Árpás, Mórichida) kívül
valószínûleg több környezõ község
is ide tartozott. Ez volt a helyzet 1543-ig.
Hogy a premontrei prépostság alapítása elõtt
is lehetett itt plébánia- valószínû.
1543-1554 között a premontrei apácáknak is bizonyára
volt papjuk, aki a község lelkipásztori teendõit
is ellátta. 1554-1618 között a török dúlás
és a protestáns pápai Török család
hatalmaskodásai miatt valószínûleg csak ideiglenesen
lehetett itt katolikus pap, adatot nem találunk erre
vonatkozólag.
A XVII.sz. elsõ felében a török portyázásai
miatt nem valószínû, hogy katolikus pap megmaradhatott
volna itt. De ekkor már a katolikus Esterházyak a birtokosok
Mórichidán, akik bizonyára az elsõ adandó
alkalommal megpróbálkoztak katolikus papot adnia a községnek,
nem különben a nagyszombati klarisszák is, akik a birtok
és a templom feletti kegyuraságot is örökölték.
Részlet a pannonhalmi fõapát 1666. április
28-i levelébõl: "...a mi mórichidai a Domb nevû
agános határunkon, mely itt ezen Gyõr vármegyében
vagyon, engedtük a mi ott lakos jobbágyinknak is ugyanazon
határunk mellett lakozó tekintetes és nagyságos
gróf Esterházy Ferenc úr õ nagysága
és a szombati szûz apáca asszonyok mórichidai
jobbágyainak firól fira egy forgó monat(malmot) építeni,
melynek a helye és folyó vize éppen a mi fölebb
említett határunkban vagyon…"
1698-ban a can. vis.(egyházlátogatási jegyzõkönyv)
szerint mégis a község nagy része lutheránus,
a plébánián pedig a lutheránus prédikátor
lakik: Szemerey Márton. 1700-ban a mórichidai plébános
vagy licenciátus Herkó Ferenc. Mórichida leégése
és a kuruc háborúk után a mai Bordács
helyén építettek a prédikátornak házat
és ez lett a lutheránusok imaháza is. 1712-ben elhurcolták
a németek a protestáns prédikátort.
"1722-ben a bakonybéli apátság visszakapta mórichidai
részbirtokát a fõapátságtól.
A királyi ügyész keresetet indított Árpás
ügyében, amit 1730-ban a fõapát útján
sikerült leállítani. Megegyezés született
az apácákkal is. 1732-ben, amikor a Rába és
a Marcal között fekvõ Dombi vagy Apátúrszeri
pusztabirtokot az apátság jogos birtokául kapta az
ott lévõ malommal együtt, viszont az apácák
Sopron vármegyei árpási birtokára nem tartottak
további igényt...1735-ben a régi Mórichida
elenyészett, elhagyott jobbágytelkeket említ a fõapát
levele. A mórichidai plébániát 1789-ben Árpásra
helyezték át."
A plébánia a mai Mórichidán volt, amikor 1801-ben
a vallásalap megépíttette a mai emeletes plébániaházat
Árpáson. Kezdetben a plébánia épületében
volt az iskola is. Az emeleten a plébános lakott, a földszinten
a kántortanító. Itt volt az iskolaterem is a mai
konyha és éléskamra helyén. 1846-ban egy beadvány
szerint az épület nagyon rossz állapotban volt. Fömötör
Gyula plébános 1920-1925 között szigeteltette
a falakat. A szigetelés valószínûleg sikerült,
mivel most száraz a plébánia épülete.
1945-ben a front átvonulása alkalmával az egyik pajta
teljesen leégett. A magtár épület kiégett,
mai is romos állapotban van. A magtár mellett voltak a
sertésólak,
azok is teljesen elégtek. A másik pajtát, ami Fömötör
Gyula plébános tulajdona volt, 1950 körül szomszédainak,
Horváth Lajosnak és Vados Sándornak adta el. A gazdasági
épületek teljesen elpusztultak, így az istállók
szolgálnak ilyen célokat.
1956-ig nem volt a faluban, így a plébánián
sem villany. A téli idõszak szinte kibírhatatlan
volt villany nélkül. 1956-ban Váratlanul elkezdõdött
a villanyosítás. A hívek adományaiból
a plébániába és a kápolnába
is bevezették ekkor a villanyt. A szobákat részben
a villanyosítás elõtt, részben utána
kifesttette Pócza Ernõ plébános. A plébánia
épülete az árpási tanács birtokívén
szerepel.
"A század végén Dombiföldet jelzik a térképen.
Az 1820-as években készült Karacs-féle gyõri
egyházmegyei térképen Árpás a soproni
vármegyehatáron túlnyúló, gyõri
egyházmegyébe tartozó plébániai falu
(1788-tól). Megyehatár a Rába, a nagytemplom magára
hagyottan áll, Mórichidán evangélikus templom
épült. Amikor Kisárpás felépült,
a nagytemplom emelkedett plébániai rangra Árpás
néven. A mai Árpás község területe
átnyúlik a Rába keleti oldalára, magába
foglalva a nagytemplom környékét."
A románkori templom, Árpás
" A templom
nevezetes
helyen épült, környékének birtoklástörténete
tisztázatlan. Már a rómaiak fontos átkelõhelye
volt itt a Rábán és a Marcalon át. Az árpádkori
Mórichida 1228-tól, Árpás révje 1086/1180-tól
kezdve szerepel az oklevelekben. A bakonybéli apátság
1233 körül árpási földjeit és a Rába
mellékágán lévõ malmát perli
a gyõri káptalantól. A templom valószínûleg
IV. Béla idejében épült, aki a hagyomány
szerint a tatárok elõl erre menekült a híd felégetésével.
Árpáson késõbb épült templom,
amit Szent András tiszteletére emeltek, ezt azonban 1366
körül a mórichidai bérlõk széthordatták.
1403-ban Mórichidai Miklós a falu felett fekvõ majorságát
ajándékozta a monostornak, azt benépesítve
Szentjakabfalvának neveztessék. 1428-ban az apátság
árpási földjét a híddal, malommal és
jobbágytelkekkel együtt Mórichidához csatolták...
...A török betörése után a monostorba premontrei
apácák telepedtek, akik tovább menekülve a nagyszombati
klarisszákhoz költöztek. Õk voltak az árpási
birtokosok. A pannonhalmi fõapátsághoz tartozó
bakonybéli apátság az 1650. évi szentmártoni
urbárium szerint a Dombszer nevû Gyõr megyei mórichidai
részbirtok ura volt. Harmadik birtokoskéntmegjelentek az
Esterházyak."
A templom egyhajós, bordás keresztboltozatú, egyeneszáródású
szentéllyel, aránylag hosszú hajóval és
nyugati toronypárral épült a XIII. sz-ban. Alapzata
erõsen romboid alakú. A toronyaljakat és a magas
karzatot a hajó felé 3-3 ívvel megnyitották,
több magyar románkori templomhoz hasonlóan. A hajót
eredetileg síkmennyezet fedte. Megvilágítására
a déli oldalon 5 félköríves ablak nyílt.
A hajó nagymérvû átépítésésre,
ill. a homlokzati architectura felhordására a XVIII. század
második felében került sor. A síkmennyezet helyett
4 magasívû cseh süvegboltozatot építettek
be, miáltal a románkori ablakokat befalazták és
az északi és déli oldalon 3-3 új nyílást
készítettek.
Az apácák rendjét 1782-ben feloszlatták. A
templomból a falu plébánia temploma lett. A kolostor
lebontási idejét nem ismerjük. 1933 körül
a barokk külsõ architecturát eltávolították
és a románkori ablakok megnyitása után a templomot
simára vakolták. A homlokzatok letisztítása
lényeges megjelenésbeli változást jelentene.
A 35-40 évvel ezelõtti, s már sok helyen megbomlott
vakolat alatt mindenütt igen szép középkori téglafelület
látszódik ki. A toronytesten kívül- belül
néhány elfalazott románkori ablak mutatkozik.
A berendezés
A fõoltár egyes részletei a XVII. század végérõl
valók, berendezéseit ekkor cserélhették, ill.
kiegészítették. Különösen jelentõs
a fõoltár, ill. a XVII. sz-i oltárkép. A restaurátorok
vizsgálatai szerint eredetileg sokkal színesebb volt a fõoltár.
Az oltárépítményt széles félpillérek
elõtt korintoszi oszlopok keretezik, melyek két oldalán
szobrok állnak. Jobbról- balra haladva: Szt. János
a kehellyel, Szt. Pál a karddal, Szt. Péter hallal, Szt.
Bertalan kezében tartva lenyúzott bõrét. A
háromrészes párkány felett nyitott orompárkány
- indításokon szent nõk alakjai. Közöttük
a széles, alacsony attikában Szt., Jakab apostol képe.
Legfelül Mária monogram.
A hajó nyugati elsõ mezõjében két copfstílusú
mellékoltár áll az 1780-as évekbõl.
Felépítésük azonos, részleteikben különböznek.
Baloldalt az oltárkép az imádkozó Szt. Ferencet
ábrázolja két angyalfejjel, felette flagelláns
szerzetes. Kétoldalt a félpillérek elõtt bekötött
szemû és bõségszarus nõi alakok. Az
oromzat tetején istenszem motívum. A másik mellékoltár
képe Szt. Terézt ábrázolja cellájában,
mellette koldussal, felette angyallal, kezében írással:
"Teremtsétek méltó gyümölcsét
penitentziának!".
A szószék 1770 körül készült. Mellvédjének
felületét rokokó díszítésû
bordákkal mezõkre osztották, amelyekben a hit, remény,
szeretet allegorikus alakjait ábrázolják. A XVIII.sz-i
keresztelõkút nyolcszög alaprajzú lábon
áll. Krisztus szoborral díszített fedele elveszett.
A szentély északi oldalán Szt. Jakabot ábrázoló
XVIII. sz-i barokk kép függ. A háború elõtti
felújításig a fõoltáron látható
Köpenyes Madonna képet takarta.
A templom fõoltárképe
Az árpási templom
kiemelkedõ értéke a fõoltár nagyméretû
festménye, amely 1666 és 1667 között készült.
Az egyes személyek azonostása teszi lehetõvé
a kép datálását is. Mivel Szelepcsényi
Györgyöt 1666 januárjában választották
a magyarországi katolikus egyház fejévé, Wesselényi
nádor pedig már 1667 márciusában meghalt,
az oltárképet e két idõpont között
festhették.
A fõoltárkép aktuális mondanivalója
a köpenyes Madonna képtípusában jelenik meg.
Szûz Mária védõ gesztussal köpenye alá
vonja az országot jelképezõ Magyarország térképét,
felette két angyal, akik Máriát a magyar koronával
koronázzák meg, testet ölt az a gondolat, hogy Mária,
mint Patróna Hungariae óvja az országot minden bajtól
és veszedelemtõl. A földi régióban ott
térdelnek I. Lipót császár és a római
pápa körül Magyarország világi és
egyházi méltóságai, köztük Wesselényi
nádor, Nádasdy Ferenc országbíró, Zrínyi
Péter horvát bán, Szelepcsényi György
esztergomi érsek és a kép megrendelõje, Széchenyi
György gyõri püspök. Az a veszély, ami miatt
õk Mária oltalma alatt együtt keresnek menedéket,
csak a török fenyegetése lehetett, az oltárkép
megrendelõje e veszedelem ellen a különbözõ
fõúri és egyházi csoportok, a világi
és az egyházi hatalom összefogását, egységes
fellépését sugallta.
A kép által hirdetett összefogás nemcsak hogy
nem jött létre, Lipót császár a Wesselényi-
féle összeesküvés résztvevõit, az
oltárképen mellette térdelõ Nádasdyt,
Frangepánt és Zrínyit le is fejeztette. Az oltárkép
tehát alig 3-4 évig hordozott aktualitást, 1670-71
után már rejtegetni kellett. A XVIII. sz. második
felében egy másik oltárképpel takarták
el.
Forrás:
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!